Bakteriedyrking med elevene i Biologi og naturfag

Jeg har nå vært med på en god del timer undervisning i både biologi 1, biologi 2 og naturfag, samt fått muligheten til å være med på en hel del lab-arbeid.

Solveig og Bente har vært utrolig hyggelige med meg og gitt meg muligheten til å få prøve meg litt som lærer helt på egenhånd ved å la meg ha ansvar for en del av forsøkene de forskjellige klassene har hatt. I ukene før påskeferien hadde vi et forsøk i bakteriedyrking som ble utført med elever i både biologi 1 og 2, samt naturfag, og som gikk over flere uker. Her fikk elevene mulighet til å samle bakterieprøver ved hjelp av sterile bomullspinner som deretter ble overført til blodagar for dyrking.

20160310_134221

Som biologilærer hender det at man må ta med seg «jobben hjem». Blodagar-platene til elevene bodde på varmekablene på baderommet mitt i to uker for at bakteriene skulle ha konstant varme og vokse seg store kolonier.

20160307_104823

Etter noen dager så agarplatene slik ut. Masse bakterievekst allerede!

Det var gøy å diskutere med elevene hvor de tenkte at det ville være mest bakterier å finne, da flesteparten var enige om at toaletter og håndtak måtte være de mest bakteriefylte stedene. Elevene fikk i oppgave å samle bakterier fra to gjenstander/steder på skolen og to prøver fra kroppen.

20160307_110915

Elevene skrev opp hvor de hadde tatt bakterieprøvene sine, samt ga bakterieveksten en karakter fra 1 til 5 (5 er mest vekst).

Jeg hadde også et eget lite miniforsøk med noen av elevene hvor de fikk beskjed om å løpe rundt på skolen og ta på så mye rart de kunne, hvor målet var å samle mest mulig bakterier på hendene som jeg deretter skulle overføre til en blodagar for dyrking. Det var to elever, en jente og en gutt som fikk i oppgave å samle bakterier ved å ta på ting, samtidig som vi hadde en jente og en gutt som vi tok bakterieprøve av hendene uten at de skulle samle bakterier. Alle fire fikk til slutt vaske hendene sine før vi tok en siste prøve.

Grunnen til at jeg ville gjøre dette miniprosjektet var for å vise to ting: først og fremst ville jeg at elevene skulle se forskjellen på «normale» uvaskede hender sammenlignet med de som tok på alt (samtidig kunne vi se om det var forskjelll på kjønn når det kom til mengden bakterievekst), og det andre målet var å vise elevene at selv etter at man vasker hendene vil man få bakterievekst. Det var nok mange elever som ikke tenker på at man har haugevis av bakterier på kroppen til enhver tid, og at disse bakteriene er nødvendige for å holde oss friske. For min del var det viktig å vise dem at alle bakterier ikke er farlige bakterier, da det kun er veldig få bakterier som faktisk er skadelige for kroppen!

20160307_104728

Elevene fikk se på bakteriekoloniene etter en uke med vekst.

Som en siste del av forsøket fikk elevene utdelt antibiotikatabletter som de introduserte til bakteriekoloniene de hadde dyrket. Dette var for å vise effekten av antibiotika på bakterier.

20160307_110115

Bakteriekoloniene ble tilført antibiotika i form av tabletter for å se hvilken effekt dette hadde på videre vekst.

20160307_110022

Etter at vi introduserte antibiotika til nye agarplater hadde alle agarplatene enda en uke på baderomsgulvet mitt før de ble med tilbake på skolen. Det virket som om elevene syntes det var veldig gøy å se hvor det var mest bakterier, og dette forsøket ble derfor utført både i biologi 1, 2 og naturfag. Det var kjempeartig å være med og diskutere med elevene hvor de skulle ta prøvene sine, og hva de trodde kom til å ha flest bakteriekolonier, samt se reaksjonen deres når de så hvor mange forskjellige typer bakteriekolonier som vokste frem.

Jeg er snart ferdig med praksistiden min på Nordahl Grieg VGS, noe som er litt trist. Heldigvis syntes lærerene at jeg var flink til å undervise og hjelpe elevene, og jeg har derfor blitt tilbudt å være ringevikar! Så da blir det med andre ord flere besøk til VGS i fremtiden!

Neste innlegg blir etter endt praksis hvor jeg kommer til å oppsummere tiden min på Nordahl Grieg VGS.