Etter endt praksis ved Nordahl Grieg VGS

Før påske var jeg ferdig med praksistimene mine ved Nordahl Grieg VGS og tenkte å bruke dette innlegget til å reflektere litt rundt min praksistid.

Noen tanker rundt praksisoppholdet mitt ved Nordahl Grieg VGS:

Er det en ting jeg ikke var klar over, så var det hvor mye tid lærere må bruke for å forberede seg i emnet de skal undervise! Jeg hadde selv ansvaret for å undervise i evolusjon på gennivå i biologi 2 og brukte over 20 timer bare på å lese stoffet og lage power point til undervisningen. Det er en kunst å finne måter å lære bort pensum på og dette var god repetisjon innenfor endel biologiemner jeg ikke har hatt om på flere år!

powerpoint2

Det var vanskelig å finne balansen mellom «for mye informasjon» og «forklare det i detalj nok til at elevene forstår konseptet», noe som gjorde at forberedelsene til undervisningen tok mye lengre tid enn hva jeg først hadde trodd.

En annen ting jeg fant utfordrende var å vite om det jeg forklarte til elevene var forståelig. Det var definitivt en utfordring å få respons fra elevene, spesielt under undervisningen, så til tider var det vanskelig å vite om jeg gjorde temaet oversiktelig og ikke minst interessant nok til at elevene fulgte med. Etter å ha snakket litt med Bente og Solveig ble jeg litt tryggere på undervisnigen, da de kunne fortelle meg at dette var en ganske typisk repsons fra elevene (les: liten respons). Jeg ble også mer komfortabel etter hvert som jeg underviste og begynte å spørre mer spørsmål til elevene for å se om det jeg forklarte var forståelig.

Noe som gjorde meg veldig glad var at jeg ved flere annledninger opplevde at elvene sa «åh, skal vi ha deg i dag? Jess!». Det var kjempegøy å høre! Jeg fikk også skryt av elevene for god bruk av bilder og figurer i power pointen min.

Jeg syntes tiden har gått veldig fort, og det føles rart at jeg ikke skal tilbringe mer tid der. Heldigvis ble jeg tilbudt en jobb som ringevikar på skolen, og får dermed muligheten til å komme tilbake senere (og få betalt, hurra!), noe som var veldig gøy! Med andre ord: takket være praksis-utplasseringen har jeg nå knyttet viktige nye kontakter innenfor lærermiljøet som kan gange meg i senere tid når jeg skal ut i arbeidslivet!

20160307_110918

Har du muligheten til å ta BIO198/298 i løpet av studietiden din: gjør det! Du kommer til å lære utrolig mye på veldig kort tid, samt knytte kontakter som kan bli viktige når du en gang skal ut i arbeidslivet.

Til alle elever i biologi, både på bachelor og masternivå: om du har mulighet til å ta BIO198/298 i løpet av studietiden din bør du virkelig vurdere det!