Den Naturlig Skolesekken

Hei,

Som nevnt i forrige blogginnlegg er Den Naturlige Skolesekken, DNS, det prosjektet jeg har jobbet aller mest på. En av grunnene til at jeg hadde så lyst å bli med på DNS var for å prøve meg i skoene til en lærer. Jeg har en stund vurdert å bruke utdanningen min i en pedagogisk retning, så dette var en gylden mulighet!

DNS 2016_powerpoint (29 of 29)

En gjeng klar for tur! Bildet er tatt av en lærer v/skolen, og redigert av Mona Maria Løberg.

DNS er ett resultat av ett samarbeid mellom Statens Naturoppsyn og Naturvernforbundet som gir ett tilbud til skoletrinn 5.-7. klasser i Bergen. Klassene får besøk av frivillige naturguider (eller «naturguder» som autokortet foreslår) som tar elevene med ut i nærnaturen en dag, og arrangerer en lab dag i etterkant. Ved å bruke naturen som klasserom lærer studentene om ulike økosystem og viktigheten av å ta vare på naturen. Målet er at de skal vokse opp til å bli ansvarsbevisste mennesker som er glad i naturen!

DNS 2016_powerpoint (23 of 29)

Her med Kjersti Follesøy fra Statens Naturoppsyn som forteller elevene om ulike fugler!
Fotograf: Borgar Emanuelsen Bohlin, redigert av Mona Maria Løberg.

Mye av arbeidet forgikk i forkant av selve utfluktene. Frivillige naturguder skulle rekrutteres, infomøter skulle arrangere og holdes, og utstyr og «pensum» gjøres klart!

DNS 2016_powerpoint (1 of 29)

Plansjer brukt til arts-identifisering, bakker til innsamling og redningsvest til ivrige unge! Fotograf: Meg, redigering: Mona Maria Løberg.

Til sammen var det ni-ti utflukter. Vi har sett på verdier i både stillestående og rennende vann, vårtegn i skogen, og livet i fjæra. Det er mye gøy man kan finne i naturen, og noe av det elevene har fått oppleve er blodsugende igler, rare planter, veldig vanlige planter, frosker, fugl og fisk. Noen har til og med vært så heldige å få med seg en anemone-fødsel i det lille akvariet vi hadde med til fjæra i Mjelkevika hvor elever fra Søreide selv plukket innholdet! Jeg fikk virkelig igjen for alle timene som er gått med til nøkling, og eller generelle biologikunnskaper.

DNS 2016_powerpoint (5 of 29)DNS 2016_powerpoint (4 of 29)

Som naturguide/gud fikk vi bruk for både disseksjons- og anatomikunnskapen fra studie. Fotograf: Borgar Emanuelsen Bohlin, redigert av Mona Maria Løberg.

Få ting er bedre enn det vi opplevde på slutten av den tredje skoleturen vi hadde. Ide elevene gikk hjemover overhørte vi en av guttene fortelle ett par andre elever at «dette skal jeg drive med når jeg blir stor!» Kanskje blir han også biolog. 🙂  Jeg vil hvert fall si at turene som naturguide har vært veldig fine, og det ser ut til at både store og små har storkost seg!

DNS 2016_powerpoint (28 of 29)

Til høyre: Linda Thoresen, naturguide, og interesserte elever. Fotograf: Borgar Emanuelsen Bohlin, redigert av Mona Maria Løberg.

Jeg fant til slutt ut at læreryrket ikke er noe for meg. Dette tross at jeg storkoste meg masse ute i naturen med barna, og ble veldig glad over å se så mange kommende biologer! De stilte alle mulige spørsmål, noen jeg kunne svare på, andre jeg kunne finne svaret på, og noen jeg ikke vet om det finnes noe svar på. En ting er sikkert, som grunnskolelærer må du både ha full kontroll på elevene, samtidig være positiv, motiverende og ha masse tålmodighet! Lærerne gjør en kjempejobb, men for meg tror jeg tålmodigheten hadde blitt ett problem i lengden.

DNS 2016_powerpoint (25 of 29)DNS 2016_powerpoint (24 of 29)DNS 2016_powerpoint (7 of 29)

Fra høyre: En elev som viser frem noen av funnene, naturguide som forteller elevene om ulike vårtegn i skogen, elever på jakt etter insekt i rennende vann. Fotograf: Borgar Emanuelsen Bohlin, redigert av Mona Maria Løberg.

Ps. Av alle turene vi hadde var det bare en hvor alle elevene kom tørre fra det, uten å ha plumpet ut i vannet!

XoxoBloggLiv(-Åse)