Den første tiden på Nordahl Grieg VGS

Jeg har nå vært med på noen undervisningstimer, samt hjulpet til på lab på Nordahl Grieg i noen uker, så tenkte jeg skulle skrive en liten oppdatering og fortelle hvordan det har vært!

Førsteinntrykk

For en som kommer fra en bitteliten sørlandsby (Risør), med en ganske så liten og relativt gammel VGS, var møtet med Nordahl Grieg ganske imponerende! Med rundt 1000 elever + lærere er skolen veldig mye større enn hva jeg hadde som videregåendeelev, og skolen er også mye mer oppdatert på det siste innenfor teknologi. Klasserommene er store og lyse, og elevene hadde alle med pc’er til undervisningen.  Det er morsomt å se hvor mye som har endret seg på bare 6-7 år, siden jeg var elev selv ved VGS, nå er nesten alt på nett, fra lærebøker til prøver.

Min første tanke var «jeg kommer ikke til å ha noe å komme med her, da alle elevene kan bruke internett til å finne all slags informasjon angående ting de lurer på!».
Heldigvis viste det seg at det ikke helt var tilfelle, da jeg allerede noen dager senere fikk lov å være med på labarbeid og fortelle litt om hvordan PCR og agarose-gels fungerer.

Jeg fikk møte med avdelingsleder Roar og fikk alt det praktiske ordnet, før jeg fikk hilse på Bente og Solveig,  som har undervisning i naturfag og biologi 1 & 2 (blant annet).  Møtet med dem gjorde at jeg gledet meg til å komme igang, de er virkelig to glade og energiske damer!

Første dag på Nordahl Grieg VGS

Fremtidskonferansen 2016

Bare to dager etter at jeg møtte med Bente og Solveig var det duket for Fremtidskonferanse ved skolen, en årlig konferanse med mål om å få elevene til å bli inspirert og engasjert angående fremtiden.

En av aktivitetene man kunne melde seg på var et «murder mystery» i biologirommet, hvor elevene skulle lære å bruke pipetter, støpe agarose gel og kjøre DNA-prøver gjennom elektroforese for å finne ut hvem som var morderen. Min oppgave ble da og hjelpe elevene å støpe agarose-gels, og å fortelle litt om hvordan PCR fungerer, samt snakke litt om hva jeg holder på med som biologistudent.

P1000132

Biologi 2 -elever hadde laget klart en murder mystery case som de andre studentene skulle prøve å løse

P1000123

Alle elevene fikk øve på å bruke pipette før de tilførte DNA i egenstøpte gels

P1000125

Elevene var kjempefilnke til å høre på råd om pipetteteknikk, og alle klarte oppgaven med glans

Alle elevene var også med å støpe agarose-gels som senere skulle brukes til å tilføre DNA-prøver i for å fakke "morderen"

Alle elevene var også med å støpe agarose-gels som senere skulle brukes til å tilføre DNA-prøver i for å fakke «morderen». Jeg hadde ansvaret for å hjelpe elevene og lage agarose-gels.

De ferdige gel-prøvene med DNA viste elevene hvem som var morderen i saken

P1000134

To engasjerte og flinke biologilærere (fra venstre: Bente og Solveig)

Jeg fikk virkelig bruk for min kunnskap innenfor labarbeid, og det var gøy å lære videre til elever som viste stor interesse for det vi holdt på med. Tror elevene syntes det var spennende å se hvordan prosessen bak DNA matching fungerte, og det var nok endel som ikke var klar over hvor mye tålmodighet og pirkearbeid det faktisk er.

Jeg må gi ros til Bente og Solveig som har gitt meg stor frihet i timene og latt meg få prøve meg frem mtp. hvordan jeg skal klare å formidle kunnskapen videre til elevene.

TIl nå trives jeg veldig godt! Jeg skal ikke se bort ifra at det kanskje blir et ekstra år med pedagogikk etter masteren er ferdig 🙂