Livet i fjæra

Hej bloggen

Ine Moksness her! Jeg er ei jente fra det blide Sørlandet som drømmer om å forske på det finurlige livet i havet. Dyrene under vann har alltid fascinert meg, men det var først når jeg dykket at øynene mine sperret opp. Hvorfor sier alltid folk at man skal ”se opp og framover” når man kan studere en nesten uoppdaget verden hvis man retter blikket nedover?

Dykk i Mexico (Foto: PRIVAT)

For tiden er jeg på mitt siste år på Bachelorprogram i Biologi noe som gjør at jeg kan fordype meg i emner etter min egen interesse. Siden jeg studerer i Norges marine metropol skulle det bare mangle at jeg nå studerer fiskebiologi, fiskeriøkologi og BIO298 – Yrkespraksis i biologi. I forbindelse med det sistnevnte emnet har jeg vært så heldig å få praksisplass ved Havforskningsinstituttet i Bergen hvor jeg skal jobbe med prosjektet ”Livet i fjæra”. I korte trekk går prosjektet ut på å engasjere og lære elever i grunnskolen om livet i fjæra, og allerede førstkommende onsdag skal jeg være med i feltet!

Jeg ser virkelig fram til å starte arbeidet med ”Livet i fjæra”, og jeg er spent på hvordan læringskurven min utarter seg ettersom dette blir jo en helt annen måte å studere på enn tidligere. Forrige uke fikk jeg tildelt min egen arbeidsplass ved Havforskningsinstituttet hvor jeg snarest skal jobbe fast en dag i uken. Her skal jeg blant annet være med på å utforme plansjer/skisser som skal brukes til å identifisere ulike arter i fjæra som er tilpasset for grunnskolen. Det er helt nytt for meg å arbeide med biologien på denne måten. I løpet av mine to år på Bachelorprogram i Biologi har jeg tilbrakt en del tid på laboratoriet og på feltkurs, men mesteparten av tiden har foregått på forelesningssalen eller med nesa dypt i biologibøkene. Den store kontrasten her til fordel for tidligere er at jeg nå ikke bare skal lære meg all denne informasjonen selv, men samtidig prøve å lære den bort til andre på en lett, motiverende og gøy måte. Dette blir helt nytt for min del så jeg er nokså spent på mine egne pedagogiske evner.

Det som er litt kult å tenke på er at mitt bidrag på kontoret og i feltet kan hjelpe til med å engasjere den yngre generasjonen om havet og det håper jeg at jeg lykkes med. Det skal bli spennende å fotfølge havforskerne i sitt naturlige habitat, og ikke minst bruke det jeg har lært til noe nyttig!