Hei igjen for siste gang – Statsforvalteren i Vestland

Hei igjen for siste gang!

Da nærmer slutten på praksisen min hos statsforvalteren seg, og jeg er sitter med masse ny kunnskap om naturforvaltning, atferdsøkologi, forurensning, lovverk og samarbeid mellom staten og samfunnet.

For å oppsummere kort, gjorde vi en god del arbeid med databaser – det vil si å laste opp eller fornye kunnskapsgrunnlaget om tilstanden av vannforekomster og sjøfuglbestanden på Vestlandet. Vi ble med på tilsyn, hvor vi så hvordan nye lover blir iverksatt og varslet om, samt statsforvalterens og kommunens rolle i dette. Utenfor kontoret var vi med på tur til naturreservatet Herdla, hvor vi så resultatene av mange års forvaltningsarbeid, nemlig glade og hekkende fugler (og mennesker:) ).

Mye av det jeg lærte på universitetet har hatt nytte for seg, men likevel har jeg lært masse og egentlig utforsket en helt annerledes måte å tenke på samfunnets rolle i økosystemet. Jeg har også blitt fortalt at mange av arbeidsoppgavene en naturforvalter har ikke kan «leses opp på», men heller læres gjennom praktisk arbeid. Dette gjelder nok for mange typer arbeid, og denne tanken gjør meg mer sikker på at jeg ikke nødvendigvis må kunne alt for å bli en god biolog, og at det er gull verdt å dyrke egenskaper som gode kommunikasjonsevner, tålmodighet, organisering etc. sammen med teori.

Det aller mest spennende med praksisen var å se en av de mange veiene en kan gå, og å høre de ulike livshistoriene fra personer som også har en utdanning i biologi. Å snakke med veileder og ansatte om deres opplevelser var veldig lærerikt, og jeg fikk mye mer innsikt i livet etter universitetet enn det jeg hadde fått ellers.

Nå som jeg snart er ferdig med bachelor-graden min, er det mange valg som må tas og mange spørsmål om hva jeg vil gjøre. Jeg kan definitivt si at et innblikk i hverdagen som saksbehandler har vært med på å forme tankene mine rundt veien videre, og det blir spennende å se hvor veien tar meg.

Tusen takk til Julie, Stein og alle fra miljø avdelingen hos Statsforvalteren som hadde oss på besøk og lot oss bruke møterommet 😊

Med vennlig hilsen,

Alessandra