Praksis på Universitetsmuseet (4/4)

Hei igjen! Da er tiden kommet for mitt siste blogginnlegg. Nå er jeg ferdig med praksisen og jeg har kost meg kjempemasse. Det har vært deilig å få et lite avbrekk fra skrivepulten og heller gjøre noe praktisk og gøy. Før praksisen så begynte jeg å merke at jeg begynte å bli litt skolelei, men nå har jeg faktisk fått en ny motivasjon for læring og å jobbe meg mot masteren. Praksisoppholdet levde absolutt opp til forventningene da jeg fikk testet ut veldig mye forskjellig. Jeg har hatt mange varierende oppgaver og det har gjort arbeidsdagene veldig spennende. Under oppholdet har jeg lært veldig mye om anatomi hos flere ulike haier, skater og havmus, lært flere forskjellige prøvetakingsmetoder, statistikk og mye mer.

Praksisen har definitivt bekreftet at jeg ønsker å bli marinbiolog, og spesielt jobbe på laboratorium. Det er utrolig mange forskjellige arbeidsoppgaver en biolog kan ha, ofte tenker man ikke over hvor mange forskjellige yrker som faktisk trenger biologer. Man tenker kanskje oftest på forskning når man tenker på en biolog, men de kan brukes til så mangt og man kan finne dem i kommunen, tollvesenet eller på bakrommet til et museum. Jeg føler jeg har fått en bedre forståelse for hvilke jobber det er mulig å få etter studie på grunn av praksisen.

Underveis i praksisen så merket jeg hvor dårlig jeg er på statistikk og spesielt R, og selv om jeg misliker det sterkt skal jeg definitivt ta flere statistikkfag for jeg savnet den kunnskapen under praksisen. Kanskje jeg bare fulgte veldig dårlig med, men jeg føler ikke at vi lærte så mye om R under det ene obligatoriske statistikkfaget. Vi hadde noen oppgaver med R, men fikk ikke noe særlig opplæring i det, kun en oppskrift. Til tross for det så er det noen utrolig hjelpsomme folk på BioStats som hjalp meg mye med å forstå R under praksisen. Føler jeg har lært mange nyttige ting i programmet nå som jeg har hatt ekte statistikk å jobbe med som skulle brukes til noe viktig.

Meg med kjeven til en Håkjærring (Somniosus microcephalus)

Håper blogginnleggene mine har vært interessante og at det ga noen lyst til å ta Bi0298, for det anbefales sterk. Takk for meg og en super praksis!