Praksis hos Havforskningsinstituttet – Snart klart for avreise!

Hei!

Da var det tid for mitt første blogginnlegg i BIO298 – Yrkespraksis i biologi. Jeg heter Pernille, jeg er 25 år og kommer fra Sandefjord. Jeg flyttet til Bergen i 2018 for å begynne på en bachelor i biologi, og er nå i gang med mitt andre semester av mastergrad i marinbiologi.

For noen måneder siden var jeg så heldig å få tilbudet om å bli med Statsraad Lehmkuhl på One Ocean Expedition, så det takket jeg selvsagt ja til. For dere som ikke vet hva One Ocean Expedition er, så er det en 20 måneder lang jordomseiling, der målet er å skape oppmerksomhet og dele kunnskap om miljøet i havet. Skipet satte seil i august 2021 – det første året av FNs havtiår for en bærekraftig utvikling. Jordomseilingen er tett knyttet opp mot FNs bærekraftsmål, spesielt mål nr. 14 – Livet under vann, 13 – Stoppe klimaendringene, 4 – God utdanning, og 17 – Samarbeid for å nå målene. Skipet skal altså fungere som en konferanse- og møteplass for politikere, diplomater og forskere når det er i havn. Det skal også brukes som et undervisnings- og treningsfartøy, og bringe studenter, forskere og fagfolk sammen.

Universitetet i Bergen er en av partnerne i OOE, og har fått tildelt 4 måneder av turen. På denne etappen skal de ta med seg 90 studenter fra ulike universitet, og fra ulike studieretninger. Reisen starter 1. mai i Valparaiso, Chile og fortsetter videre til Tahiti – Cook Island – Fiji – Samoa – Tonga – Fiji – Solomonøyene – Palau. Kremetappen, spør du meg. Jeg er altså så heldig at jeg får være med i 2 måneder, fra Valparaiso til Fiji.

Om bord båten skal jeg, sammen med to andre masterstudenter fra UiB, jobbe som tekniker-assistent-datainnsamler-masterstudent. Eller vitenskapelig assistent, om du vil. Datainnsamlingen ledes av Havforskningsinstituttet, og det er altså HI som skal være min praksisvert. Vi skal samle inn data om havforsuring, mikroplast og eDNA, og vi skal fiske, ta prøver med plankton nett og mer. Noe av dette har jeg litt erfaring med fra tidligere tokt i forbindelse med studiet, og som assistent til en PhD student. Likevel er mye nytt, så det blir nok en bratt læringskurve! Erfaring med datainnsamling og ulikt forskningsutstyr er utrolig flott å ha, men er ofte vanskelig å tilegne seg et klasserom. Å få muligheten til å drive med dette i praksis, og i hele 2 måneder, er med andre ord en sjelden mulighet. Avreise til Valparaiso skjer allerede i morgen, og jeg gleder meg utrolig mye til alle nye erfaringer, bekjentskaper og til å besøke nye land!

Om dere ønsker kan dere følge med oss på reisen her: https://oneoceanexpedition.com/no

Neste gang dere hører fra meg vil jeg nok være på Tahiti – tenk å få lov til å si det!

Pernille