BIO298Vår 2022 – Kristina – Havforskningsinstituttet (2/4)

Hei!

Nå har jeg vært på reketokt med havforskningsinstituttet (HI) i Skagerrak, en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Det har vært lærerikt og mye nye inntrykk. Hovudfokuset på toktet er å tråle etter dypvannsreken Pandalus Borealis. I trålen fikk vi flere forskjellige rekearter og mye spennede bifangst. Jeg har lært å veie, måle og kjønnsbestemme reker. Jeg har fått brukt en del nøkler til å artsbestemme bifangst,  tatt otolitt- og gentikkprøver av diverse fisk. I tillegg fikk jeg lengdemåle og kjønnsbestemme en hel del arter – alt fra blekkspruter til skater og pelagisk fisk.

Legger ved noen bilder av bifangsten.

Fra venstre: Firetrådet tangbrosme, Rognkjeks og Havmus.

Fra venstre: Hågjel og sandskate.

Av å delta på tokt har jeg fått bedre forståelse for hvordan hele prosessen for datainnsamling foregår, noe som også gjør det lettere når man skal håndtere og jobbe med dataen i etterkant. Vi var stort sett heldig med været (bildet under) og hadde gode arbeidsforhold med rolig sjø. Eneste unntaket var siste dagen da det brygget opp til storm og vi måtte hoppe over noen stasjoner. Jeg møtte folk fra blant annet Tromsø, Oslo, Arendal og Bergen, så jeg fikk høre litt hvordan de jobbet på forskjellige avdelinger og hvordan arbeidstilværelsen deres så ut. De forskjellige arbeidsgruppene jobber med bunnfisk, pelagisk fisk, bentiske resursser og benthos, noe som også var veldig spennede og lære om.

Alt i alt var det en veldig fin og lærerik opplevelse!

– Kristina