Hei, da var det dags for mitt første blogginnlegg i BIO298, og mitt første blogginnlegg noensinne. Jeg heter da Henrik er 23 år gammel fra Laksevåg i Bergen. Jeg som mange andre på min alder har null ide om hvilket spesifikt yrke jeg vil holde på med etter endt studie. Derfor så jeg på praksis som en ypperlig mulighet til å få litt arbeidserfaring, samtidig som jeg får utforsket hva biologer jobber med.

Jeg har fått praksisplass hos LFI Norce, noe som var mitt klare førstevalg når jeg valgte å søke meg inn til yrkespraksis. LFI Norce er en gruppe biologer med søkelys på ferskvannsøkologi. Det som virkelig trakk meg til denne praksisplassen er min manglende kunnskap rundt ferskvannsøkologi. Jeg har i løpet av mine 3 år som student tilegnet meg en del maritime kunnskaper, for det fins en hel del av maritime fag på universitetet, men limniske fag er en mangelvare.

Som resten av kullet mitt så har corona pandemien satt en god stopper for mye av felt- og lab-arbeidet som jeg egentlig skulle hatt. Dette har tært på, siden jeg er en person som liker bedre å lære ved å gjøre.

Allerede har jeg vært så heldig å få være med ut i felt på rongplanting i Aurlandsdalen. Det å få være med ut i felt har vært en etterlengtet glede. Hvis jeg skal trekke på noe, så var det at det var et lite hull i vaderen jeg brukte, noe som gjorde at den ene foten ble litt kald i det 2 grader kalde vannet. Men som jeg lærte av en av de som tok meg med på felt så «bygger det karakter». Så hvis jeg er tvunget til å bruke den samme vaderen resten av året så bygger jeg med glede masse karakter hvis det er det som må til for å kunne arbeide ute i felt.

Som sagt så er dette mitt første blogginnlegg, og det kommer 3 til. Så det er bare å følge med videre på reisen min gjennom praksisen.

Henrik 😊