Praksis hos NORCE LFI- første blogginnlegg

Hei! jeg heter Markus Johannessen og jeg skal sammen med min medstudent Henrik Eknes være utplassert hos NORCE LFI gjennom emnet BIO298- yrkespraksis i biologi. Jeg har store forventinger for oppholdet, og gjennom praksisperioden min skal jeg legge ut fire blogginnlegg.

Jeg er oppvokst rett ved sjøen på Hjellestad i landlige omgivelser utenfor Bergen, men jeg har de siste fem årene bodd ved sjøen på Nordnes, hvor jeg trives veldig godt. Jeg jobber deltid på Akvariet i Bergen som dyrepasser, noe jeg har drevet med i fem år. Å jobbe på akvariet har ført til at min lidenskap for dyr under vann har økt i takt med kunnskap jeg har tillært meg. Jeg har alltid hatt mange forskjellige hobbyer. Jeg har drevet med skating i 14 år, noe som jeg har holdt veldig aktivt på med. Jeg er veldig opptatt av kunst i ulike former, men holder mest på med å male oljemalerier og natur fotografering. Jeg er en aktiv fridykker og prøver å ta bilde av alt jeg kommer over under vann. Den fantastiske tareskogen som vi har her på vestlandet står sentralt i mitt hjerte. Du vet aldri hva du kan finne der, alt fra fargerike nakensnegler til flotte store pattedyr som steinkobbe. Jeg har fisket hele livet mitt, og det å artsfiske er noe av det gøyeste jeg vet. jeg er en veldig aktiv akvarist, hvor jeg har 6 ferskvannsakvariumer i leiligheten min. jeg har rundt 200 fisk, og utallige planter i dem. Det kreves mye arbeid med stell av akvariene , men de gir meg en enorm glede.

Å være praksisutplassert er jeg veldig takknemlig for at jeg for oppleve. LFI holder på med veldig viktig bevaringsarbeid, og er kanskje en av de kuleste arbeidsplassene jeg kan se for meg. jeg ser for meg mange kjekke feltturer hvor jeg kommer til å lære masse. Universitetet i Bergen har dessverre mangel på limniske fag, så å jobbe i praksis hos LFI er en gylden mulighet for å lære mer om ferskvannsøkologi.

I neste blogginnlegg kommer jeg til å vise hva jeg har jobbet med de siste 50 timene på LFI.

Ligger til et bilde som jeg tok i Lyngdal i sør-Norge i fjor, sjekk ut den nydelige grønne vegetasjonen som var til stede der! Naturen er det viktigste vi har, og jeg ser på det som en selvfølge at vi tar vare på den! Vi snakkes.