Blogginlegg nr 1 – Ocean Tunicell

Her kommer det første blogginnlegget fra meg. Jeg heter Lars Kjærgård Solemslie, og har snart fullført bachelorgraden i biologi ved UiB. Jeg er 21 år gammel og bor på Nesttun sammen med familien min. Når jeg ikke studerer, liker jeg å game og å stå lange turer på longboard sammen med kompiser eller alene.

Interessen for biologi fikk jeg da jeg valgte faget på videregående, men var en stund usikker på om jeg heller skulle velge utdanning innen data. Men, med en meget engasjerende lærer i biologi, som hadde et variert og interessant undervisningsopplegg, måtte det bli biologi. Det har jeg ikke angret på.

Gjennom denne bloggen vil jeg dokumentere mine opplevelser, og dele erfaringer jeg gjør meg i løpet av praksisperioden. Slik relevant arbeidserfaring vil være nyttig for meg, og kanskje gi en fordel når jeg skal søke jobb senere. Det vil også bli fint å slippe å sitte på skolebenken hele tiden, og få oppleve noe ute i felten.

Da jeg fant ut at det gikk an å velge praksis som et fag i biologi, ble jeg veldig glad. Jeg var heldig og  fikk oppfylt førstevalget mitt, hos bedriften «Ocean Tunicell». Jeg er spesielt interessert i alt som har med utnyttelse av havressurser å gjøre, så at jeg får ha praksisperioden hos dem føles veldig bra. Molekylærbiologi og marinbiologi er veldig interessante områder hvor det stadig forskes på nye utnyttelsesmuligheter av ressurser, og jeg kan se for meg at det er noe jeg vil jobbe med i fremtiden.

Kort fortalt forsker «Ocean Tunicell» på materiale fra havet som kan brukes i blant annet rekonstruksjon av menneskelig vev og organer. De holder til i Blomsterdalen, og har også en avdeling på Rong, på Sotra. I Blomsterdalen har de kontorer og laboratorier, og på Rong har de tunikat-farmen.

Jeg har hatt noen møter med dem, og gleder meg til å starte. Jeg skal følge hele prosessen, fra høsting av tunikater, til laboratoriearbeidet hvor biomassen blir prosessert. Mye av det som foregår på laboratoriet er hemmeligstemplet, så jeg har måtte skrive under på en taushetserklæring på en del av det arbeidet som blir utført der.

I min neste blogg skal jeg fortelle om de første ukene på jobb, og gi et innblikk i hva jobben går ut på. Jeg er spent på å få lære mer om tunikater, hvordan høstingen skjer, og følge hele prosessen til et ferdig produkt.

Jeg starter de første ukene på Rong mandager og tirsdager, fredagene på laboratoriet, gleder meg!