Erfaren med Emma – Slutt og start, samme sak!

Da har jeg endelig kommet til siste blogginnlegg, og tiden er inne for å stille det forventede spørsmålet; har jeg blitt en mer erfaren biolog?

Å være student under en pandemi med timevis av zoom-forelesninger kan fort bli ganske kjedelig, så muligheten til å komme seg ut på praksis har virkelig vært oppkvikkende. Under praksisperioden har jeg tilegnet meg mange nye kunnskaper. Først og fremst har jeg fått bryne meg på nøkling av bunnlevende organismer og disseksjon av blåskjell. Videre har sikkerhet og pakking av utstyr på felt vært i fokus for å forebygge skader og ulykker. Jeg har også fått prøve rapportskriving der jeg skulle vurdere miljøtilstanden ved et akvatisk anlegg. Med slikt arbeid medfølger konfidensialitet og mye ansvar. Det var en ganske tøff og lærerik erfaring. En annen egenskap som kanskje ikke er så åpenbar, men absolutt viktig, er hvordan jeg skal forholde meg til medarbeidere – et godt samarbeid får ofte fart på sakene og skaper gode opplevelser!

I dag er det veldig aktuelt med kunnskap om miljø og klima, og spesielt tilstanden til havene. Naturligvis setter dette miljøundersøkelser i et viktig lys. Noe som overasket meg som praksisstudent var hvor mye nøyaktighet og arbeid som ligger bak slike undersøkelser. For eksempel, håndtering av bunnlevende organismer er mer krevende enn man skulle tro. Organismene må gjennom flere prosesser (hente opp sedimentene, sortering og ofte splitting) før de til slutt nøkles enkeltvis for hånd. Tidkrevende er det også, hvor omfattende oppdrag på bunnsedimenter kan ta opptil flere uker/måneder. For å si det sånn, ting vi ikke ser har ofte større betydning enn vi tror.

Så, svarte praksisoppholdet til mine forventninger? Absolutt, og mer! Som nevnt i det første blogginnlegget mitt ønsket jeg å oppleve hvordan en mulig arbeidshverdag som biolog kan se ut. Som du sikkert har fått med deg trives jeg best når jeg få gjøre litt av alt. Dette har jeg virkelig fått prøve ut, via rapportskriving (hjemmekontor), lab- og feltarbeid.

Takk, STIM, for en fantastisk praksisperiode! Dere har utvilsomt vært åpne og tatt meg med på mange nye opplevelser. Eksempelvis, jeg har aldri vært på en merd før, bare sett de på avstand. Som student har jeg lært mye om hva det vill si å få «smake på arbeidslivet» og vil absolutt ta det med meg inn i fremtiden. Med alt dette i tankene kan jeg med sikkerhet si at jeg nå er en mer erfaren biolog. Og, jeg kan forsikre deg om at dette slettes ikke er slutten for meg, men bare begynnelsen på mitt marine eventyr. Tiden er inne for å svømme ut av mitt STIM og bli en villaks.

Takk for meg, relaks og ta deg et laksuriøst bad, god sommer!

– Emma Hellem