Litt nye oppgaver

Vi er ikke med på like mange formidlingsopplegg på VilVite som vi var i begynnelsen av praksisen. Vi er med i ny og ne, men hovedoppgaven vår nå går mer ut på programutvikling. Altså finne på opplegg eller aktiviteter de kan gjøre på VilVite. Vi har fått to hovedoppgaver:

1. Finne måter å illustrere/vise blodstrømmen gjennom hjertet til bruk i hjertedisseksjonen
  2. Utvikle nye aktiviteter med tema: Insekter (insektsdød)

Dette betyr kontorarbeid i form av idemyldring, undersøkelser, prototyper, diskusjoner og presentasjoner.

For den første oppgaven har vi utforsket mulighetene for å lage en modell av hjertet som tydelig kunne illustrere blodsirkulasjonen gjennom hjertets ulike kamre. Dette er noe man har merket det kan være litt forvirring rundt under en hjertedisseksjon. Hvordan blodet går inn i kamre, ut av hjertet igjen, tilbake fra lungene og ut i kroppen. Til denne oppgaven har vi tegnet, klippet, søkt opp modeller og undervisningsopplegg i jakten på en modell som kan produseres slik at den kan rengjøres og tas i bruk av elevene.

Den andre oppgaven vi fikk er større og mer åpen. VilVite har ikke så mange opplegg om natur, det vi har vært borte i er “Plast i havet”, men ellers ingen opplegg med natur/økologi i fokus. Derfor tenkte de at det kunne være en fin oppgave for oss å utvikle noen opplegg om natur, gjerne noe dagsaktuelt. Derfor endte vi opp med “insekter og insektsdød”. Her var det litt vanskelig å sette i gang, annet enn; insektshotell, tok det en stund før vi kom på noen flere ideer til hva som kunne gjøres. En viktig del av VilVite er at det skiller seg fra skolen med mest mulig praktiske oppgaver og lite formidling. Dette er en veldig annerledes fremgangsmåte enn vi er vant med. Etter mye idemyldring kom etterhvert på flere aktiviteter som kunne gjennomføres. Underveis har vi fått presentere ideene våre og diskutert hvordan det skal gjennomføres, hvilket utstyr som trengs ol. Slik får vi en ide om hvordan prosjektutvikling og samarbeid mellom ulike deler av en større bedrift fungerer.

Noen av ideene våre til aktiviteter skal vi snart få teste. Dette grugleder jeg meg litt til. Å snakke om ting man kan gjøre og faktisk gjennomføre dem er to helt ulike ting. Vi har valgt de aktivitetene som er greiest å gjennomføre som “drop-in”. Folk kan komme og gå gjennom dagen. Forhåpentligvis skaper dette nysgjerrighet og interesse om insekter hos de besøkende.

Muligheten for å skape interesse og ha det gøy med annerledes læring er noe jeg vil savne nå som det går mot slutten av praksisperioden. Jeg har selv fått muligheten til å utvikle meg faglig og personlig, så det at jeg bare har et par timer igjen i det litt underlige bygget er rart å tenke på.