50 innholdsrike timer hos VilVite

Da var tiden inne for et nytt blogginnlegg 😊 Jeg har nå hatt litt over 50 timer på VilVite. I løpet av tiden min her har jeg fått vært med på masse forskjellig bl.a. disseksjon av grisehjerter og å planlegge et eget prosjekt. Det første jeg begikk meg ut på var disseksjonen av grisehjerter. Ungdommer fra ungdomsskole og VGS kom til laboratoriet på VilVite for å lære mer om hjertet. Her fikk de prøve å skjære selv, samtidig som de fikk undervisning om hva de forskjellige strukturene i hjerte er og hvordan de fungerer. Jeg fikk først egen opplæring i opplegget og fikk prøvd selv hvordan man dissekerer et grisehjerte, før vi skulle lære dette videre igjen til elevene som kom. Etter at disseksjonsopplegget var ferdig for denne gang, fikk jeg og min med-student Linnea i oppgave å komme opp med vårt eget prosjekt. Dette er et prosjekt som skal være tilgjengelig i helgene på VilVite, og som passer for barn hvor vi står for all organiseringen og planleggingen. Vi bestemte oss for tema: insektdød. Vi har kommet opp med ideer for aktiviteter og gjennomførelse, og skal etter timeplanen være klart i mai. Formålet med dette prosjektet er å lære barn mer om hvor viktige insekter er og hvorfor de forsvinner. Det blir utrolig gøy og spennende å prøve dette ut i praksis for å se resultatet av planleggingen.

Laben hvor hjertedisseksjonene ble utført                     En deilig bøtte med restene etter dagen

Utenom disse aktivitetene har jeg også fått være med på noe som kalles for «Skaperhagen». Her får elevene oppgaver de skal løse ved hjelp av kreativitet og de hverdagslige materialene de får tilgang til. Andre aktiviteter jeg har fått være med på er undervisningsopplegget deres kalt «næringsstoffer i mat» og «proteinsyntesen». Disse to programmene er mer biologirelatert og etter hvert vil jeg kanskje også ha noen program helt på egenhånd. Tiden vil vise 😊

I tillegg til å lære om hvordan man lager prosjekt, blir en god formidler og fått oppfriskning i diverse biologiske tema, har jeg og fått lære om hvordan en bedrift blir organisert. Det har vært overraskende gøy å være med på møter og samlinger for å se hvordan VilVite styres. Det er også veldig gøy at de to veilederne mine selv er biologer. Jeg gleder meg til de neste praksistimene og tror jeg har mye gøy i vente.