Praksis hos Norsk Institutt for Naturforskning (NINA)

Velkommen til det første blogginnlegget fra meg!

Jeg heter Marthe, en stolt 96’er fra Bergen på slutten av Bachelorgraden i biologi ved UIB. Gjennom denne bloggen vil praksisarbeidet jeg utfører dette semesteret dokumenteres, og forhåpentligvis inspirere andre til å benytte seg av muligheten for praksis innenfor biologi.

Jeg har alltid vært interessert i biologi, noe som garantert kan skyldes på en bestefar som har oppdratt meg til å stille spørsmål ved fenomener i naturen – og samtidig sette pris på opplevelser man får ut av jakten på svar. Både jeg og bestefar har en stor kjærlighet for dyreliv, da spesielt fugler. Den spesifikke interessen jeg har for fugler ble jeg først klar over for noen år siden, da jeg og bestefar reddet en ugleunge og fostret den opp. Dette var ikke første gang vi har vært i nær kontakt med ugleunger, men det å være så involvert i oppveksten til en rovfugl slik som kattuglen var veldig spesielt. Denne opplevelsen, sammen med hundrevis av timer brukt på å observere naturen med bestefar fra jeg var liten, har ført til at biologi er det eneste jeg kan tenke meg å arbeide med i fremtiden.

(Meg og ugleungen «Smugle»)

Jeg valgte BIO298 fordi jeg vil se hva jeg kan forvente meg som en fremtidig biolog, og forhåpentligvis klare å bestemme meg for en bestemt retning videre – forhåpentligvis zoologi eller ornitologi. Jeg tror også at jeg kommer til å lære utrolig mye mer av å jobbe for en organisasjon og oppleve biologi i praksis, sammenlignet med hva man får ut av hardpugging over en bok. BIO298 var det første faget jeg bestemte meg for dette semesteret, fordi praksis har vært noe jeg har savnet i flere biologifag frem til nå.

(Bilde fra 2012)

Jeg føler meg veldig heldig som får være hos Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) Bergen i praksisperioden, og ser virkelig frem til at arbeidet begynner. NINA er en organisasjon som jeg har sett opp til lenge, og som jeg mener står for mange gode saker. Jeg har vært på møte med de ansatte hos NINA Bergen, og følte meg svært godt tatt imot fra første stund. De presenterte tre veldig spennende prosjekter, og det tok meg en stund for å velge kun en av dem. Det prosjektet jeg skal ta del i starter ikke for fullt før til sommeren, hvor vi skal til Vest-Finnmark for å studere sjøfuglkolonien ved Måsøya. Før vi reiser så skal jeg også delta i et forsøksdyrskurs i mai, noe som jeg tror blir spennende å delta på!