Et hav av plast 1

Blogginnlegg nr 2, here we go!

Ettersom jeg er over halvveis i praksisperioden så kom vel dette innlegget i grevens tid. Jeg er nå ett år eldre siden forrige innlegg og jeg har i tillegg klart å skrape sammen over 90 timers jobberfaring hos Uni Research, SAM-Marin Miljø.

Dere lurer vel kanskje på hva jeg har gjort under disse timene og det jeg kan fortelle dere er at jeg har fått være med på litt av hvert egentlig. Jeg jobber sammen med Ingvild som også har praksis her. Vi jobber sammen med Marte Haave som arbeider som økotoksikolog, som vil si hvordan miljøforurensninger spres og påvirker naturlige biologiske systemer, ved for eksempel å gjøre skade på mennesker og dyr.

I denne perioden har mye av tiden gått til blant annet å utvikle to registreringsskjema for plast. Vi har laget et registreringsskjema for ryddig av strandsone og til et prosjekt som vi startet på i midten av september. Skjemaene vi har utarbeidet skal brukes for å kartlegge steder der tilkomsten av plast og avfall er høy. Skjemaene blir brukt for å registrere denne mengden og for å hente inn data som i senere tid forhåpentligvis kan fortelle oss noe om hvor plasten kommer fra og eventuelt finne noen tiltak for at plasten ikke havner i sjøen fra første stund.

Praksisoppholdet har så langt vært variert. Registreringsskjemaene som vi har utarbeidet har blitt testet opptil flere ganger og det har vært mye jobbing i excel. I tillegg har vi fått et lite innblikk om hvordan det er å være ungdomsskolelærer, noe som jeg tydeligvis ikke er helt egnet til. Ettersom ferdighetene mine på Excel ikke var mye å skryte da jeg begynte så var det en utfordring i starten siden excel var noe vi skulle jobbe mye med. For å unngå for mange spørsmål til Marte, så ble både youtube og google tatt mye i bruk. Ikke alltid var Internett til god nok hjelp, så meg og Ingvild bestemte oss for å spørre Marte annen hver gang, for å ikke virke for innpåsliten.

Etter mye endringer og finjusteringer på registreringsskjemaet så er det endelig oppe og går. Skjemaet består nå av hovedkategorier som har flere underkategorier, diagrammer, stedsdata og alt som måtte være med for å kunne kartlegge og overvåke Norges kyst.

Elever fra Rothaugen som sorterer avfall og plast

Registreringsskjemaet som ble utarbeidet til et prosjekt som startet i midten av september er; prosjekt «Slurpen». I samarbeid med blant annet Bergen og omland havnevesen og Rothaugen ungdomsskole har vi arbeidet nesten hver onsdag hos havnevesenet. Slurpen er en stasjon som er utplassert nede på bryggen i vågen. Denne stasjonen står i sjøen og den ”slurper” i seg det den måtte komme over av både tang, blader og avfall. Slurpen blir tømt alle arbeidsdager og når vi har arbeidet hos havnevesenet på onsdager har vi fått inn et antall med sekker som skal sorteres for plast og avfall. Elevene som har vært med så langt har vært veldig flinke og det har vært gøy å se at så mange unge elever har et stort engasjement for å forhindre at plast havner i sjøen i utgangspunktet. Under sorteringen har registreringsskjemaet blitt testet. Ved hjelp av tilbakemeldinger fra elever og lærere og nye ideer underveis så har vi nå klart å lage et ferdigstilt skjema som fungerer veldig bra.

To sykler som vi fant på havbunnen i byfjorden, den ene var blant annet en bysykkel. Personen som har leid denne sykkelen kan vel vente seg en stor regning.

Praksisen så langt har bydd på flere utfordringer, men det har ennå ikke vært noe vi ikke har klart. Prosjekt ”Slurpen” er noe vi nå kommer til å trekke oss ut fra og overlate til Rothaugen skole. Vi har begynt på et annet prosjekt nå, men det får dere ikke vite før i neste blogginnlegg. Kan dessverre ikke røpe alt i et innlegg 😉