Internship ved Rocky Mountains Biological Laboratory

Hei!

Mitt navn er Joris Schwitters, og går lektorstudier ved UiB med biologi som masterfag. Denne sommeren skal jeg tilbring 9 uker ved Rocky mountain Biological Laboratory, i Gothic, Colorado. Jeg har fått et internship gjennom TraitTrain-prosjektet, et internasjonalt samarbeidsprosjekt UiB utgjør en del av, som undersøker økosystemers respons på klimapåvirkninger. Her skal jeg i stor grad følge PhD-studenten Lorah, som skal utføre et prosjekt som blant annet involverer transplanting av økosystemer. Det betyr rett og slett at man graver opp en jordlapp, med planter og det hele, og flytter det til et annet sted. I vårt tilfelle skal vi flytte det opp og ned høydegradienter for å simulere klimaendringer, for så å undersøke om plantene lar seg påvirke av dette.

20170611_115906

Fra tidligere har jeg ikke noe særlig mer erfaring med feltkurs og praktisk arbeid innen biologi annet enn det vi har fått være med på gjennom biologifagene på bachelornivå. Som lektorstudent er jeg stor tilhenger av tanken om at praktisk arbeid og feltkurs både vekker interesse, og gir en grad av læring biologiboka på lesesalen bare kan drømme om. Jeg ser fram til å være involvert i alt fra å få være ute i naturen og oppleve plante- og blomsterlivet, forming av hypoteser og læring av metoder som er vanlige å bruke, og hvordan de utføres. Jeg regner også med å bli en kløpper på klassifisering av villblomster og planter i Rocky Mountains-området.

Å få lov til å være med på slikt forskningsarbeid over en periode på 9 uker, håper jeg vil gi meg god innsikt i hvordan man jobber som biolog, og hvilke muligheter som finnes innenfor økologiforskning. Jeg vil være tilknyttet en forskningsstasjon, Rocky Mountain Biological Laboratory (RMBL), der rundt 200 personer er i sving med forskjellige forskningsprosjekter, mange av dem med samme mål om å se på økosystemers respons på klimaendringer. Forhåpentligvis gir erfaringene meg god inspirasjon til videre arbeid og masterstudier.

20170604_082913

Og så gleder jeg meg masse til å nyte naturen i området! Turutstyr og solkrem er pakket ned for lenge siden!

Hilsen

Joris