Hei!
Da var tiden kommet for det fjerde og aller siste blogginnlegget i dette praksisemnet. Jeg er nå altså ferdig med litt over 140timer med praksisjobbing hos uni-research LFI, og har lært mye om å arbeide hos en bedrift og en del mer om ferskvannsøkologi enn jeg kunne fra før. LFI er en bedrift som jeg lærte at bestod av mennesker med flere ulike bakgrunner og utdanninger, og det var interessant å se hvordan ulike fagfelt jobbet så godt sammen! Før praksistiden begynte var egentlig min største forventning å bare få et bedre inntrykk om hvordan biologer jobber og dermed se på eventuelle muligheter for meg etter min egen utdanning, dette ble LFI et godt eksempel på. LFI var også en bedrift som ga oss mye frihet til å komme og gå når det passet våre timeplaner, samt la oss melde oss frivillige til felt vi synes virket spennende.
En god del av praksisen har som sagt vært kontorarbeid med spesielt arbeid innen videoanalysene, der vi så på videoer av antenner på to ulike områder og registrerte laks og sjøaurer som passerte for å lage en slags kontroll på at antennene fungerte. Et stort kontorprosjekt vi også tok for oss var å finne funksjon og habitat ferskvannsstadidene til veldig mange insekter som hjelp til et større prosjekt til en ansatt ved LFI. Kontorarbeidet viste seg å være veldig greit å falle tilbake på når det var perioder med lite feltarbeid å få vært med på.
Feltarbeidet har jeg jo også pratet om i de tidligere 3 blogginnleggene og har gitt meg nye praktiske egenskaper som PIT-merking og rognplanting fra turene til Voss og Aurland. Feltturene har også gitt meg ny teoretisk kunnskap om kanskje spesielt fisk, men også en del annet innen ferskvannsøkologi, som er et emnet som blir lite dekket ellers på universitetet.
Generelt sett har praksistiden og emnet bio298 vist seg å være like givende som jeg håpet det skulle være, og jeg angrer absolutt ikke på at jeg brukte ett av fagene mine dette siste semesteret på bacheloren min på dette! Det skal altså anbefales videre ettersom jeg mener det er en unik mulighet for å komme seg litt vekk fra de vanlige forelesningene som mye av studiet består av.
Takk for meg!