Følelsen av å være biolog

Hei!

Siden sist har vi vært med på to forskjellige deler av prosjektet.

Først var vi med noen dager  ut i Øygarden og jobbet med diverse metoder for å skille indredyret fra mantelen. Indredyret er rikt på proteiner og mantelen er rik på cellulose som du kan lese mer om i forrige blogginnlegg. Det å splitte de to i småskala er veldig lett, men det interessante som ga oss stort læringsutbytte i dette tilfellet var problemstillingene som står i veien når man skal oppgradere til storskala. Vi testet ut diverse teknikker og fikk komme med idéer og tanker som ble lyttet til og testet ut.

Siden ungdomsskolen har jeg tatt del i flere utplasseringsprosjekter hvor jeg ofte har opplevd å bli plassert i bedrifter hvor jeg mangler kunnskapen og ekspertisen for å kunne utføre lik jobb som de som arbeider der til vanlig. Det har derfor ofte endt med at man blir satt til repetitiv arbeidsoppgaver som ikke krever noe spesielt annet enn hjernedøde gjentagelser. For første gang har jeg opplevd det stikk motsatte. Under første biltur ut til Øygarden ble vi bombadert med teori bak prosjektet og fagterminologi jeg kjente igjen fra fagene jeg har tatt i løpet av utdanningen min. Det var spennende å kunne forstå det kontaktpersonen vår snakket om, og å få nytte av fagene våre allerede fra første stund. Vi fikk oss også en overraskelse når vi satt i et møte for å planlegge neste steg av prosjektet, og våre innskudd og idéer ble verdsatt som om vi var en del av laget og hadde den fagelige bakgrunnen for våre påstander (Noe vi til dels også hadde).

Det stedet vi har tilbrakt mest tid på er Espegrend marinbiologisk stasjon. Her ble vi introdusert til en post-doc som ble vår nye kollega. Vi  har siden den tid tilbragt mange timer der, og arbeidet har variert fra pipettering og mikroskopiering, til å gaffateipe opp slanger og rør langs veggene. I frykt for å bruke ordet ‘læringsutbytte’ for mange ganger i ett blogginnlegg så må jeg få presisere at jeg ikke tror jeg har lært så mye i løpet av en så kort periode før (*Kremt* kanskje bortsett fra noen skippertak i eksamenstiden).

I løpet av de rundt hundre timene vi har vært på Espegrend har hovedfokus vært at vi skulle designe og utføre våre egne forsøk. Vi fikk f.eks en hypotese (som var viktig for prosjektet å finne ut av) og fikk teste den. De første par gangene feilet vi ganske kraftig fordi det var ting vi umulig kunne komme på uten å ha gjort feilen, for eksempel å være bevisst på at lyset i visse rom skrus av og på av vaskepersonale, eller at visse substanser ikke lar seg titte på i lupe. Vi prøvde igjen og kvaliteten på dataene våre ble etterhvert sterkere og sterkere.

Etter C. intestinalis klekker eksisterer den i et larvestadie før den fester seg til en overflate(setler) og vokser opp til å bli den tunikaten vi kjenner til. Med dette i tankene ble vi spurt om å teste om hvorvidt den likte å setle på mørke eller lyse overflater, og kom frem til at det var førstnevnte. Nå er vi i prosessen med å teste hvorvidt de foretrekker å feste seg på vertikale eller horisontale overflater, samtidig som vi kjører et parallelt forsøk hvor vi tester om mørk/lys-preferansen er avhengig av om det er tilgang på lys eller ikke.

Jeg er veldig positivt overasket over hvor stort (lærings)utbytte dette har gitt meg og skulle ønske at utplassering var en obligatorisk del av utdanningen da man tilegner seg kunnskaper og perspektiver som man ikke får andre steder. Det å for eksempel måtte designe mitt eget forsøk har gitt meg en innsikt om forsøksdesign jeg ikke har fått noe annet sted i bacheloren min.

Til neste gang!
Kjell Roymond Olsen

tuniblogg
Mange timer har gått med til å telle egg (For å regne ut hvor mange vi skal ha i hver bøtte slik at vi kan regne ut f.eks relativ settlingsrate eller fekunditet hos forelder-tunikaten)

20150417_092658
Dyrene er hermafroditter, de har altså både egg- og sædceller som må dissekeres ut.

20150324_101351
Vi har også dissekert og regnet ut vektrelasjonene på indredyr, vanninhold og mantel. Her må mange individer til for å få gode data.

20150324_132136
To forønyde bio-studenter