Praksis på VilVite; Blogginnlegg 4

Hei og velkommen til mitt fjerde og siste blogginnlegg! Tiden har virkelig gått alt for fort. Nå er alle 150 timene i praksis gjennomført, og alt av tekster, figurer, plakater og eksperimenter ferdigstilt, og det eneste som gjenstår er avslutning på Bergen Kaffebrenneri.

De siste 50 timene siden forrige blogginnlegg har gått mye til formidling av et læringsprogram om fordøyelsessystemet. Dette opplegget hadde jeg helt alene og jeg fikk ta med 5 flotte skoleklasser på en reise gjennom tarmen. Først fikk elevene en 30 minutters gjennomgang av hele fordøyelsessystemet ved en animasjon som viser alt som foregår fra munn til endetarm, mens jeg forklarte de ulike oppgavene systemet har. Så fikk de oppgaver på egenhånd på nettbrett i utstillingen før de til slutt i grupper fikk feste organer på hverandre for å lage et komplett fordøyelsessystem. Det var utrolig spennende å få et så stort ansvar, og det var kjekt å kunne formidle på en så aktiv måte.

Når jeg gikk til første møte med VilVite hadde jeg egentlig lite forventninger, jeg visste lite om hva VilVite drev med annet enn det som foregår i utstillingen.  Jeg var dermed ganske spent på hva de skulle kunne tilby meg som biologi-student, ettersom at de er ganske ulike fra de andre praksisplassene som tilbys i faget Bio298. Men jeg må ærlig innrømme at jeg sitter igjen med en veldig positiv opplevelse. Jeg har fått prøvd meg på mye forskjellig, og selv om ikke alle dager bestod av biologirelaterte oppgaver så føler jeg at jeg har fått mange gode erfaringer som jeg vil ta med meg videre. Jeg har fått muligheten til å forbedre formidleregenskapene mine, og trives mer med formidling nå enn det jeg gjorde tidligere. Jeg har og fått bekreftet at jeg virkelig trives best med praktisk arbeid, og har gjennom VilVite fått prøvd meg på andre former for praktisk arbeid enn bare felt-arbeid.

Tiden på VilVite har virkelig gått alt for fort, og jeg har fått prøvd meg på litt av hvert av det VilVite har å tilby. Heldigvis for meg, så er det ikke siste gang jeg skal jobbe med det fantastiske teamet på VilVite, for jeg har fått meg jobb som Vitevert og skal ha min første vakt som fast ansatt allerede neste uke! Jeg ser virkelig fram til å få fortsette å jobbe på VilVite, og takker med det for en super praksistid på VilVite, og takker for meg!

Klemz

Sina Marie