Erfaringer og tanker etter fullført praksis på VilVite

Den siste tiden i praksis var nok så hektisk, med flere møter i forbindelse med artsmangfoldshelgen. Gjennomførelsen gikk supert, og jeg var selv med i utstillingen gjennom helgen. I forkant fikk jeg bestemme hvordan utstillingen skulle settes opp, og jeg lagde ulike oppgaver deltakerne kunne gjøre, blant annet en rebus hvor man måtte lete etter svaret i naturkassene. Jeg hadde også opplæringen for de andre vitenvertene som skulle være med på utstillingen.

I tillegg til artsmangfoldhelgen har jeg bidratt på flere småting. Blant annet har jeg satt sammen enda en artikkel til VilViteMer om fordøyelsessystemet, hvor jeg tegnet fordøyelsessystemet og linket opp til videoer som allerede blir brukt i utstillingen. Denne skal også publiseres på VilViteMer, så hold utkikk der!

Sist, men ikke minst har jeg vært med på «float your boat», et tilbud for skoleklasser på 4-6 trinn. Dette går ut på at deltakerne får pynte trebåter, som skal brukes i et forskningsprosjekt om havstrømmer. Båtene skal sende opp med et cruiseskip i Arktis, og settes på en isbre. Når isen smelter faller båtene i havet, og havstrømmene tar dem med til ulike steder. Det er gravert et nummer og en internettadresse på hver båt, slik at de som finner båtene kan registrere hvor de dukket opp.

Noen av båtene som ble fargelagt under «Float your foat».

Under «float your boat» ble det også utført et eksperiment for å vise hvordan temperaturforskjellene i havet skaper havstrømmer. Jeg skulle egentlig være med på opplegget to ganger, og andre gang skulle jeg utføre dette eksperimentet selv, men skoleklassene dukket dessverre aldri opp, så det ble ikke noe av det. Praksisen ble avsluttet med et hyggelig besøk på Bergen kaffebrenneri.

Selv om det har vert litt hektisk til tider, spesielt å kombinere praksis og andre fag, har jeg hatt det veldig hyggelig under praksisen. Det har vært veldig interessant å se hvordan en bedrift som VilVite er organisert, og jeg er glad for at jeg har fått bidratt på flere områder. Noen erfaringer jeg skal ta med meg videre er at jeg trives med praktisk arbeid og formidling. I tillegg vil jeg si, ut ifra de forskjellige tingene jeg har vert med på, at jeg liker å utfordre meg selv.

Tusen takk for at jeg fikk ha VilVite som min praksisplass, og tusen takk til alle som har lest bloggen og fulgt meg på reisen!

XOXO,

Sebastian Kvalsøy