Praksis hos Universitetsmuseet (3/4)

Hei igjen! Nå begynner praksisen å nærme seg slutten og jeg har fått jobbet med flere spennende ting siden forrige innlegg. Vi fikk inn to havmus fra Opplev marineholmen som jeg har fått jobbe med og det har vært en artig utfordring. Hos havmusa sitter kjeven fast i selve skallen så her måtte jeg dissekere ut hele hodeskallen på individet. Jeg fant ikke så mange bilder av hvordan skallen så ut så jeg måtte derfor jobbe ut ifra ett røntgenbilde og føle meg frem. Brusken er ganske myk og det er lett å kutte den med et uhell, så her var det å gå rolig frem. Kjevene tørket fint og ble våre første havmus i kolleksjonen.

Hodeskallen til Havmus (Chimera monstrosa)

Det har også kommet inn flere Håkjærringer, til sammen fikk vi inn 16stk! Så langt har jeg dissekert 10stk hvor jeg tok lengde- og vektmål, vev prøver, sjekket skjønn og dissekerte ut kjeven. Vi fikk også besøk av en phd student som dreiv med parasittologi og som ønsket noen prøver så fra de 5 siste. Derfor har jeg også måtte ta ut mage, øverste del av tarm(duodenum) og øye dersom det satt en parasitt i det. Her var det veldig greit å ha en del forkunnskaper fra anatomien for det å åpne magen på en større hai kan bli ekstremt sølete dersom man stikker hull på feil organ med et uhell. Levra til haien inneholder ekstremt mye oljer så om man kutter i den så blir det veldig grisete, for ikke å snakke om lukta. Å kunne litt om de ulike parasitt-typene var også veldig fint når jeg måtte samle inn parasittene. Hos Håkjærringa er det ikke så mye data om parasittene så det blir spennende å se om han finner noe interessant.

Baby Håkjærring (Somniosus microcephalus)

Praksisen har gjort meg veldig læringsmotivert så jeg er mye mer klar for å prøve meg på andre og mer krevende fag. Vevsprøvene jeg har tatt fra de ulike artene skal sendes inn for DNA-strekkoding og det gjør meg litt ekstra interessert i å lære mer om DNA-analyser og hvordan det faktisk fungerer inne på en DNA-lab.