Praksis hos Universitetsmuseet (2/4)

Hei og velkommen til blogginnlegg nr.2! Nå har jeg jobbet på Universitetsmuseet en liten stund så det er på tide med en liten oppdatering. I dette innlegget skal jeg fortelle litt mer om arbeidsplassen min, hva jeg gjør og hva jeg lærer.

Som sagt så jobber jeg på Universitetsmuseet, der er jeg i den naturhistoriske avdelingen hvor de driver hovedsakelig med forskning om alt fra dyr til planter. De har en kolleksjon hvor de samler så mange arter som mulig enten tørket, skjelett eller i formalin. Det er denne kolleksjonen jeg hovedsakelig jobber med, og da spesielt med bruskfisk. De får inn mange slags haier og skater som bifangst fra forskningsfartøy og disse skal inn i samlingen hvor det kan brukes til videre forskning. Vi oppbevarer dem i fryseren frem til vi skal behandle dem. Jeg får ett individ så tar jeg vevsprøver for DNA analyse, måler dem, sjekker kjønn og så dissekerer jeg ut kjeven på bruskfisken. Kjeven tørkes og så putter jeg dem enten i kolleksjonen, eller analyserer tennene dersom arten er en del av ett forskningsprosjekt. Kjevene til de artene som skal til forskningsprosjekt blir analysert hvor vi ser på blant annet antall tenner, antall tagger på tennene, antall rader med tenner i bruk og erstatnings rader. Etterpå blir det å bruke R for å finne statistikken på informasjonen samlet.

Rundskate (Rajella fyllea)

Spisskate (Dipturus oxyrinchus)

Jeg har også vært med på stand nede på Opplev Marineholmen hvor vi fikk undervise barna i bruskfisk og de morfologiske forskjellene på både individene og tennene deres. Det var veldig gøy, og man lærer jo veldig mye selv av å lære bort. Vi hadde mange ulike kjever i tillegg til noen arter fremme på is så de kunne få se hvordan noen av haiene i Norge faktisk ser ut.

Bilde fra Opplev Marineholmen.

Under praksisen lærer jeg veldig mye forskjellig, hovedsakelig autonomi og morfologi hos ulike arter, men også hvordan en kolleksjon hos et museum fungerer, statistikk, kjemi ved bruk av kjemikalier for rensing av tenner og ulike prøvetakings metoder på laboratoriet.

Her jobber jeg med å sette kjevene inn i kolleksjonen.

Takk for denne gang!