Forventinger og tanker før praksis

Hei, og velkommen til min del av praksisbloggen!

Jeg er en biologistudent ved Universitetet i Bergen, og er på mitt siste semester av bachelorgraden. I løpet av studiene har jeg blitt kjent med forskjellige retninger innenfor biologien, og har kommet frem til at jeg synes det marine og havbruk er det mest spennende så langt. Jeg søkte meg derfor inn som praksisstudent ved Ocean Bergen, som jobber med oppdrett av tunikater (Ciona intestinalis).

Jeg bestemte meg for å ta dette faget for å lære på en ny måte, siden det meste av biologiutdanninen min så langt har dreid seg om å tilegne seg kunnskap som blir testet på eksamen, men ikke i «det virkelige liv». En fordel med å teste ut kunnskapen i praksis er at man kan prøve og feile på en annen måte, som er en veldig fin måte å lære på! Jeg håper at jeg får muligheten til å være med på å feile, og finne en bedre måte å gjøre det på.

Å få erfaring fra praksis tror jeg også er lurt for å få motivasjon til studiene, og jeg håper å få en bedre forståelse for hvordan biologikunnskap brukes i praksis. Det er ikke sjeldent at jeg har lurt på hvordan det jeg leser om i lærebøkene kan brukes, så kanskje kan litt arbeidserfaring også gi ny motivasjon til studiene?

I praksis forventer jeg å lære om prosessen fra produksjon i havet til ferdig produkt, både hvordan det fungerer og hvorfor de har satt de opp slik. Jeg håper også å få lov til å bidra til verdiskaping i bedriften, og prøve meg på forskjellige arbeidsoppgaver, for å bedre lære hvordan jeg liker å jobbe.

Foto: privat. Fra feltarbeid i BIO102.

Tidligere i studietiden har vi fått noe erfaring fra laboratoriearbeid og feltarbeid, men jeg tror det blir noe annerledes å jobbe med biologi i praksis, da vi ikke har noen labprotokoll eller lignende å følge. I laboratorieøvelser har ofte definerte læringsmål, så det blir spennende å se hvordan læring i praksistiden fungerer uten dette.

Før jeg begynte på biologi har jeg også jobbet på kjøkkenet på en sjømatsrestaurant, hvor jeg blant annet jobbet med fisk og levende hummer og østers. Her lærte jeg at det er viktig å planlegge med naturen, kontra å motarbeide den. For eksempel når vi vurderte hvilken fisk vi skulle servere, måtte vi ta hensyn til sesong og tilgjengelighet. Dette tror jeg er viktig i mange jobber innenfor biologi, og det blir spennende å se om det stemmer i Ocean Bergen også!

Vi blogges videre i neste innlegg, hvor det kommer en oppdatering på hvordan den første tiden i praksis har vært!