Fra teori til praksis

Heya, bloggen!

img_5428

Mitt navn er Mari, og jeg går, om ikke overraskende, Bachelor i Biologi ved Universitetet i Bergen. Selv med en barndom som over snittet interessert i dyr, hvor jeg gjerne brukte flere hundre kroner på alle dyrefilmene TV-Shop’en hadde å tilby, så var det ikke biologi som først falt meg inn som studie. Jeg tenkte faktisk ikke på det som et eget studie før jeg tok Biologi 1 og 2 (videregående pensum) som privatist, og oppdaget hvor utrolig mye mer jeg lærte der, enn hva jeg hadde gjort i naturfagen (som forøvrig var et av favorittfagene mine på skolen). Der gikk de liksom mer i dybden i biologien, i stedet for å kun snakke om kjemi og fysikk –  som naturfagen ofte gjør – og jeg skjønte fort at dette var noe jeg ville lære mer om.

Studiet har tatt meg gjennom labfag med dissekering av både planter og dyr, til mikroskopering av forskjellige typer bakterier og celler og gjennom et par feltkurs. Av alle opplevelsene, så var det å være ute i felt som falt meg best i smak. Det er noe helt magisk å være ute i felt, samle inn prøver og observere dyrene i sin sanne natur. Dette var også det jeg hadde mest glede av da jeg var på utveksling ved University of California, Berkeley, hvor jeg fikk sjansen til å være med ut i felt og fange inn flaggermus, gnagere og lære masse om atferdsøkologien til dyrene i California.

Feltkurs i California. Neida, den hadde det ikke vondt, men var nok ikke veldig fornøyd

Derfor tenkte jeg at å få en praksisplass hos en bedrift, hvor jeg kan få erfaring om hvordan en vaskeekte biolog jobber, er helt perfekt. BIO298 (som denne bloggen er i forbindelse med) er et samarbeid mellom UiB og BioCEED (Senter for fremragende utdanning i biologi, fra Institutt for Biologi) går ut på å ha 140 arbeidstimer gjennom et semester hos en bedrift vi kunne velge selv fra en liste.

Dette semesteret skal jeg få jobbe hos Naturvernforbundet i Hordaland! Jeg håper og tror at dette blir et veldig spennende praksisopphold. I og med at jeg veit at de har vært med som praksisverter før, så forventer jeg også at de har litt erfaring med å tildele oss studenter passende oppgaver og ansvar slik at vi får bruk for erfaringer vi allerede har tatt til oss – samtidig som vi kan få nye erfaringer innenfor planlegging og utføring av ulike arrangementer og prosjekter.

Til neste gang – vi snakkes.