Klar for praksis hos NIVA

Hei! Jeg heter Gunvor og jeg studerer miljø- og ressursfag med spesialisering i biologi her ved UiB. Jeg begynner nå på mitt tredje og siste år på bacheloren og er omtrent ferdig med de obligatoriske emnene. Derfor måtte jeg lete gjennom jungelen av mulige emner og prøve å finne ut hva jeg hadde lyst til å bruke denne høsten på. Etter et hardt forrige semester med altfor mange emner samtidig, tenkte jeg at jeg måtte velge noe som jeg synes er litt gøy og noe som er litt annerledes enn tidligere emner jeg har tatt. Valget falt derfor på BIO298, altså biologipraksis, et emne som jeg tror er utrolig lærerikt uten at man trenger å sitte med hodet i en bok og pugge hele tiden. Å få prøve meg i praksis vet jeg at kommer til å bli veldig nyttig for meg også med tanke på fremtiden min. Jeg studerer jo biologi, men vet veldig lite om hvordan det er å faktisk jobbe som biolog. Det tenker jeg at jeg vil prøve å finne ut mer om i løpet av semesteret! Jeg er også usikker på i hvilken retning jeg vil gå når jeg skal begynne på master til neste år. At jeg nå får prøve meg innenfor et felt vil forhåpentligvis gi meg noen svar slik at det blir litt lettere å velge.

Til nå har det vært ganske begrenset med praksis i løpet av de to årene jeg har studert. Vi har hatt noen uker med feltkurs, og vi har vært litt på laben. Det har vært gøy og lærerikt. Men jeg tror ikke dette kan sammenlignes med den praksisen jeg skal få være med på nå. Nå skal jeg jo faktisk få være med på helt ekte forskning, og ikke bare noen øvelser som er laget for at vi studenter skal lære. Jeg gleder meg veldig til å få oppleve hvordan forskning foregår ”in real life” og få jobbe side om side med ekte forskere. Det blir gøy å få være med og bidra i et ordentlig prosjekt.

21441944_10155916227702780_303525592_n

Fra feltkurs på Lygra i fjor der vi fanget møll og prøvde å artsbestemme flest mulig.

Jeg har fått praksisplass hos NIVA – Norsk institutt for vannforskning. Jeg har lest noen av bloggene til studenter som har hatt praksisplass hos NIVA tidligere, og det virker som om de har fått være med på mye spennende. Hva jeg skal gjøre hos dem denne høsten, vet jeg egentlig ingenting om enda. Jeg skal på møte hos dem nå på torsdag, så da får jeg forhåpentligvis vite mye mer. Jeg gleder meg til å komme i gang, og jeg har nok mye mer å fortelle i neste blogginnlegg!