Havforskningsinstituttet Austevoll

Hei internett!

Bedre sent enn aldri. Jeg heter Christine, er 22 år og kommer fra Mo i Rana. For tiden går jeg siste semesteret på en Bachelor i Biologi. Hovedsakelig er jeg interessert i det marine, og planen er etterhvert å gå en master i marinbiologi ved UiB. I håp om å få relevant arbeidserfaring skal jeg i år ha yrkespraksis hos Havforskningsinstituttets forskningsstasjon ved Austevoll.

Rognkjeksen sier heei

Rognkjeks

Fikk se litt av hvert på omvisning på Austevoll.

I dag hadde jeg første møte ute på Austevoll, derav det litt utsatte blogginnlegget. Egentlig fikk jeg ikke vite spesifikt hva oppgaven min kommer til å være, men jeg skal mest sannsynlig være med en tur til Finnmark i April/Mai. Der skal jeg være med å undersøke hvilken effekt et deponi for gruveavfall vil ha på fisk ved å drive undersøkelser på torske-egg (se video under). Slike undersøkelser er svært væravhengige, og derfor er det umulig å planlegge så langt frem i tid. Det er også mulig at jeg kan bli med å undersøke effekten av forhøyet CO2-nivå på larver av lakselus, og/eller være med på generell drift ute på Austevoll forskningsstasjon.

Litt om meg!

Hver sommer har jeg så godt som vokst opp i fjæra på øya Lovund, og jeg har egentlig hele oppveksten min vært spesielt interessert i havet. Det er så utrolig mye spennende som finnes i dypet, og jeg føler meg veldig heldig som får lov til å prøve meg i praksis hos Havforskningsinstituttet. Selvfølgelig er jeg både spent og nervøs også, men jeg gleder meg mest av alt til å komme i gang. Det jeg er mest usikker på, er om jeg har noe å bidra med på en forskningsstasjon. I løpet av min tid på UiB har det meste av læring kommet fra bøker og teori, og min eneste erfaring med biologi i praksis kommer fra labkurs. Labkursene har gitt meg stort utbytte, i høst hadde jeg f.eks lab i Fiskebiologi 1 – Systematikk og anatomi. Der måtte vi blant annet lære alle hodeknoklene hos beinfisk til eksamen. I begynnelsen vurderte jeg faktisk å ignorere akkurat denne type pugging av latiske navn, men da vi hadde labkurs og jeg fikk ta og føle på knoklene selv, fikk jeg en helt annen forståelse av hvordan kranium hos beinfisk faktisk er satt sammen. Poenget mitt er at ved hjelp av praktisk læring kan man lære seg masse som kan virke vanskelig på papiret. Derfor gleder jeg meg masse til å observere og lære av biologer, bli kjent med en fremtidig yrkesmulighet og få se om jeg kan bruke noe av teorien jeg har lært i praksis. Jeg er i hvert fall helt sikker på at jeg kommer til å få et enormt utbytte av biopraksisen, og håper du vil følge meg videre på bloggen.