298 på NIBIO

NIBIO logo

Da var man et stykke inn I et nytt semester ved Universitetet i Bergen og nye muligheter har presentert seg.

Hei! Jeg heter Hans Anders Thorsen Stokkeland og er bachelor student på biologi linja ved Universitetet i Bergen, jeg interesserer meg for toksikologi, parasittologi , og dette semesteret har jeg fått plass på emnet BIO 298. For de som ikke vet hva BIO 298 er så er det en kort link her, her, men kort sagt så er det muligheten til å ha et kort praksis opphold i en bedrift relevant for biologi studenter! Mange bedrifter har meldt seg til å ta imot oss studenter, noe vi setter pris på, og man kan reise ut å studere alt fra vann til undervisning. Selv uten å ha vært i praksis enda kan jeg si at bare det å ha muligheten er fantastisk.

Jeg har fått praksisplass hos NIBIO, som er det Norske Institutt for Bioøkonomi. Noe jeg ikke hadde hørt mye om før jeg søkte på dette kurset, men som virket interessant. NIBIO beskriver seg selv slik «Instituttet forsker og leverer kunnskap om mat- og planteproduksjon, miljø, kart, arealbruk, genressurser, skog, foretaks-, nærings- og samfunnsøkonomi.» Forskning på bærekraftig jordbruk og planteproduksjon blir viktigere og viktigere i dagens samfunn, og dette en del av det NIBIO driver med. Praksisplassen jeg har fått faller innenfor nettopp dette, og ifølge informasjonen jeg har fått skal jeg se på skadedyrs effekt på frukttrær.

Nå er det dessverre fortsatt litt tidlig og jeg er enda ikke sikker på når jeg skal ut i praksis, men jeg vet hva jeg skal  gjøre her. Denne bloggen blir min logg av hva som skjer når jeg er ute i praksis, hvordan jeg klarer meg i en faktisk arbeids situasjon, hvordan oppholdet utenfor Bergen går. Dette er bare et første innlegg for å få dette i gang, dessverre uten så mye substans, men sammendraget er dette. Jeg gleder meg til å komme ut i praksis å se hvordan forskning fungerer på det norske institutt for bioøkologi, informasjon er enda ikke på plass om når jeg skal komme meg ut i praksis, og jeg har aldri blogget før.

Vi får se hvordan dette går!

Info om NIBIO

About hansa

Hans Anders Thorsen Stokkeland er en biologi student ved universitetet i Bergen med interesse for forurensning, skadedyr, parasitter og helse.