Lab-jobbing på Lfi!

Siden vi fikk en sen start i dette faget har jeg måttet være en god del hellig- og helgedager på kontoret alene. Har heldigvis hatt to prosjekter jeg har kunnet komme innom og gjøre akkurat når det passer meg!

Det ene prosjektet er et videoovervåknings prosjekt der de har satt ut tre kameraer for å se om det fortsatt finnes Bleke, en utrydningstruet lakseart, og eventuelt hvor mange. Det var utrolig slitsomt å prøve å holde øynene på tre monitorer i fast forward og samtidig se etter Bleke, men var veldig greit at jeg kunne komme innom når det passet meg.

Det andre prosjektet gikk ut på å skjære opp smolt, ung laks, for å ta ut otolittene som er øresteinen. Disse skal brukes til å se på dødelighet i forhold til villsmolt og smolt fra klekkeriet som har blitt satt ut. Jeg synes det er fryktelig gøy å dissekere dyr og synes derfor at det var en god oppgave. Etter otolittene var blitt tatt ut måtte jeg bruke løpe og to pinsetter for å ta vekk grumsete rundt dem, og så finne den riktige siden der man så ringene best. Deretter varmer jeg opp lim på en liten glassklart man bruker til mikroskop og legger en otolitt på hver side i limet. Det skal også slipes med sandpapir men dette har jeg ikke gjort enda.

Den minste smolten jeg skulle finne otolitter i.

Her ser man PIT-ledningene som var her fra før.

Alt utstyret som må til.

Måtte grave ned ledningene under det falne treet og til treet bak der boksen hang.

Før ledningene har blitt lagt på bunn med steiner over.

Boksen som tar imot signaler og Sebastian.

Otolitt i lupe.

Her ser man hodet etter hjernen er skrapet ut. I små hulrom under hjernen ligger otolittene.

Brukte lupe på de minste smoltene for å finne otolittene.

I tillegg til disse oppgavene har jeg vært ute i felt, en dag med Sebastian og en dag med Gaute. Jeg ble med Sebastian ut til Apeltun for å sette opp en ny kabel for å registrere PIT merking i fisken som svømmer over den. Det var utrolig interessant å se hvordan man bygger noe sånt fra begynnelsen, og fikk også være med og bestemme hvilke plastrør vi skulle bruke utenpå kabelene. Vi la ledninger inne i en vanlig utevannslange og måtte flytte på steiner og legge de over for at fisken skal svømme over og at ledningene skal bli der de er. Ledningen gravde vi ned helt bort til boksen som tar imot signalene og videre til strømskapet. Ved denne PIT- merkingen får man signaler hver gang en fisk som er PIT-merket svømmer over og hvilken fisk det er. Dette er en bedre måte å få en oversikt over hvilke fisk svømmer opp i elven/bekken enn for eksempel å sette ut kamera som har lettere for å bli ødelagt, og tar mye lengre tid å se over på monitor.

Jeg dro også til Apeltunvannet med Gaute, men vi blåste opp en gummibåt og rodde ut til det dypeste midt ute i vannet. I Apeltunvannet har det vært et saltlokk fra 5 meter og ned til bunn, det vil si at ingen fisk har kunnet overleve. Dette saltlokket har kommet fra salting av parkeringsplassen til Lagunen Storsenter. De som eier Lagunen Storsenter har leid inn Uni Research miljø Lfi for å fikse vannet slik at saltlokket forsvinner. De har satt ned en pumpe som pumper ut saltvannet. Saltlokket er nå nede på 17 meter. Vi fant ganske fort ut at båten lakk og innen vi hadde kommet ut til bøyen var det ganske mye vann i gummibåten. Vi hadde med oss en oksygenmåler og en som målte saltinnhold samt temperatur. Vi tok målinger for hver meter fram til 18 meter, derfra tok vi hver halvmeter fram til 25 meters dyp. På 17 meter har saltlokket begynt og vi fant nå ut at det ikke har endret seg noe særlig siden januar. Dermed må pumper senkes for at saltlokket kan forsvinne helt.

Apeltunvannet og gummibåten.

Gaute Velle i gummibåten.

Så ganske tydelig at den lakk når vi kom ut av vannet.

i tillegg til dette har jeg vært en dag på Voss klekkeri for å hjelpe en av masterstudentene med å hente inn data til master oppgaven sin. Vi sjekket ca 250 smolt iløpet av dagen om de var snutemerket, PIT-merket, lengde, vekt og eventuelle skader eller feil den var født med. Var også to andre masterstudenter med for å hjelpe til. På vei hjem fikk vi være med og slippe ut villsmolt de hadde fanget.

Måle og veie stasjon.

Smolten ble bedøvelse slik at det er lettere å veie og måle.

Her slippes villsmolten ut.