Blogginnlegg (1/4)-NORCE

Hei! Velkommen til mitt første blogginnlegg

Jeg heter Adrian, er 23 år og kommer fra en bygd med navnet Bøvågen en times tid nord for Bergen. Jeg er kommet til siste semester på bachelorgraden i biologi. Denne våren skal jeg være 150 timer i praksis hos LFI (laboratorium for ferskvannsøkologi og innlandsfiske) ved NORCE. Dette er en gruppe som primært driver med forskning, overvåkning, tiltak og utredninger innen ferskvannsøkologi.

Tur på Blåmanen

Fritiden min brukes som regel på fjelløping og en og annen fridykker og fisketur. Helt siden jeg var liten har jeg vært fascinert av naturen. Dette har nok spesielt morfar skyld i. Da vi var små pleide han å ta meg og broren min med på hytta når mamma hadde arbeidshelger. I tillegg brukte vi store deler av feriene våre her. På hytta brukte vi mye tid på både fiske og fjellturer. Dermed kom det en salgs fascinasjon for biologi med på kjøpet. Dette førte videre til at jeg søkte meg inn på villmarkslinja på Voss videregående skole. Her hadde vi to praksisuker som jeg tilbrakte hos LFI. Hos LFI fikk jeg blant annet være med på habitatkartlegging, fisketelling, lesing av fiskeskjell og digitalisering av data. Dette var en spennende opplevelse som åpnet øynene mine for biologi som studieretning. Videre fikk jeg være med LFI i felt noen ganger i høst. Dette ga mersmak, og dermed sa det seg selv at det var her jeg skulle søke praksisplass gjennom emnet BIO298 denne våren.

Fisketur bak hytta

Jeg håper praksisoppholdet kan by på mange nye erfaringer og spennende utfordringer, både praktiske og teoretiske. Jeg tror det blir lærerikt og spennende å jobbe sammen med biologer og ikke minst få et innblikk i arbeidsdagen deres. Dette vil forhåpentligvis gi meg en enda bedre pekepinn på hvilken master jeg skal søke. Videre ser jeg frem til å få bruk for noe av det jeg har lært i løpet av studiene og et lite avbrekk fra en ellers så teori og eksamensrettet studiehverdag. Jeg ser frem til fortsettelsen. Vi snakkes om cirka 50 timer i praksis.