BLOGG 1/4 – Tanker og forventninger før praksis hos NIVA

Hei og velkommen til mitt første blogginnlegg!

Mitt navn er Kristina, jeg er 22 år og kommer fra Stavanger. Jeg er nå på slutten av min bachelorgrad i biologi ved Universitetet i Bergen. I løpet av dette semesteret skal jeg ha faget «yrkespraksis i biologi (BIO298)» og har vært så heldig å få ta del av NIVA i min praksisperiode sammen med en medstudent. Jeg vil i løpet av dette semesteret ta dere med på alt det spennende og lærerike vi skal få ta del av ved å legge ut fire blogginnlegg i løpet av tiden min i praksis. Jeg håper at mine blogginnlegg i løpet av denne perioden vil inspirere andre til å ta dette faget, i tillegg til å kunne gi et større innblikk i hva man kan gjøre som en biolog, noe jeg selv ser frem til å praktisere og å oppleve dette semesteret!

Jeg har alltid hatt en stor interesse for natur og friluftsliv. På videregående endte jeg opp med faget biologi 1 og biologi 2, noe som fort viste seg å være et bra valg! I løpet av biologitimene på videregående forsto jeg mer og mer at interessen jeg hadde for faget gjerne ikke var så sjokkende når jeg alltid har vært interessert i naturen. Når tiden kom for å søke på studier var det liten tvil om at det var biologi jeg ville søke meg inn på og fortsette med.

Mine tanker til praksis er at dette er en god mulighet til å lære mye nytt på kort tid, få en bedre innsikt av hva en kan gjøre etter endt utdanning, få teste ut teori i praksis, i tillegg til å kunne knytte kontakter, få en bedre forståelse for fagfeltet man holder på med, og få masse ny og relevant erfaring man kan ta med seg videre etter endt praksis. Jeg mener at læring i form av aktivitet er en veldig god måte å lære på, noe jeg fikk erfare selv i faget «forskningspraksis i biologi» i fjor. Denne formen for læring kan gjøre at man kan få en bedre forståelse for hvordan teori faktisk fungerer i praksis.

Mine tanker og forventninger før praksis starter er at dette vil bli et gøy, spennende og lærerikt semester hvor jeg forhåpentligvis skal få ta del av mye spennende som labarbeid, feltarbeid og kontorarbeid. Det kommer nok selvfølgelig til bli litt vanskelig og frustrerende til tider når det er så mye nytt, men jeg tenker at dette vil være en viktig prosess i læringen, og kan gi en økt mestringsfølelse innenfor fagfeltet.

Jeg har i løpet av mine år på studiet tilegnet meg god teoretisk erfaring fra ulike fag som jeg håper jeg kan få ta i bruk i praksis. Vi har dessuten hatt flere labkurs i løpet av studietiden, hvor vi har lært mange ulike labteknikker og sett på mange ulike organismer. Kunnskap og erfaring fra de ulike labkursene i de ulike fagene tror jeg på ett eller annet vis vil være relevant for en biolog, og vil sannsynligvis kunne bli tatt i bruk i praksis. Utenom dette hadde jeg forrige semester et fag som heter «forskningspraksis i biologi», hvor jeg fikk lært meg masse på kort tid og fikk gode erfaringer med ulike labteknikker, sikkerhet og trygghet på lab, og fikk se hvordan en forsker faktisk jobber. Jeg tror at erfaringen jeg har tilegnet meg fra dette faget kan bli tatt i bruk i praksis, noe jeg ser frem til.

Jeg ser frem til dette halvåret i praksis og gleder meg masse til å oppdatere dere på alt det spennende vi skal få ta del av!

Vi snakkes igjen ved neste blogginnlegg!

Kristina