BLOGG 4/4: Vintertokt = savner livet til sjøs

Hei! Da har vi kommet til det siste blogginnlegget og jeg er hjemme fra Svalbard etter en spennende, læringsrik og utrolig morsom reise. Jeg har hatt det utrolig gøy sammen med de andre studentene og ikke minst de ansatte, så jeg kjente på at det kom til å bli trist å ikke jobbe med dem lengre. Jeg kommer også til å savne båten, som har vært et hjem for meg de siste ukene. De siste dagene var travle, men med vårt effektive arbeid ( 😉 ) kom vi inn til land i Longyearbyen 2 dager før hjemreise. På disse to dagene hadde vi sosialt opplegg med alle ansatte på båten og fikk se litt av sentrum. Vi gikk og shoppet litt, gikk på en husky café og gikk ut for å spise med gjengen. Det var noen koselige dager. Hjemreise dagen var veldig vemodig, jeg gledet meg litt til å komme meg hjem, slappe av og komme i vanlige rutiner igjen. Men, det var veldig trist å dra fra alle folkene og båten, og vite at denne reisen var over. Jeg sitter igjen med utrolig gode minner og en erfaring rikere.

Fra husky cafè

Måtte innom den nordligste Circle K!

Denne praksisen har virkelig gitt et innblikk i hvordan et liv som fiskeribiolog ser ut som. Ikke bare har jeg personlig fått opplevd livet på tokt, men jeg har også snakket med ansatte fra HI og fått et lite bilde på hvordan hverdagen på kontoret også er. Jeg har fått et utrolig godt inntrykk av HI, og det virker som det er godt arbeidsmiljø både på tokt og på kontoret. Tanker om å være biolog etter denne reisen er at det finnes utrolig mange muligheter innenfor biologi, og at det finnes mange forskjellige arbeidsformer og oppgaver i en hverdag som biolog. Dette er noe jeg liker, da jeg liker en variert hverdag med praktiske og teoretiske oppgaver.

Jeg kommer til å savne denne reisen og er utrolig takknemlig for denne opplevelsen. Selv om noen deler av turen var tøffe og preget av sjøsyke sitter jeg igjen med gode erfaringer, fått gode venner og mye lærdom. Jeg vil gjerne takke HI for at de ville ha med studenter på Vintertokt, og de ansatte fra HI vi reiste med for at de tok oss så godt imot, var tålmodige med oss og villig til å lære bort. Jeg vil virkelig si at praksisoppholdet stod til mine forventninger, både på godt og vondt. Jeg er veldig takknemlig og ville virkelig ikke vært foruten.

Takk for at dere har lest og vært med meg på denne reisen! Vi snakkes.

Kristina