BLOGG 3/4: Vintertokt = det harde liv til sjøs

Hei alle! Og velkommen igjen til mitt tredje blogginnlegg. Som nevnt tidligere befinner jeg meg på Svalbard på tokt sammen med havforskningsinstituttet. Her driver vi med bunntrål av bunnfisk og gjøre diverse prøvetakninger. Jeg har lært utrolig mye på dette toktet, blant annet å kjønnsbestemte torsk, hyse, uer og blåkveite. Jeg har også lært å ta ut otolitter av forskjellige arter, også har jeg lært flere artsnavn. Nå har jeg omtrent jobben 100 timer og nærmer meg slutten av praksisen og denne reisen. Den siste uken har vært gøy, men utrolig slitsom for min del. Det har vært stort preget av dårlig vær, som fører til en del venting og ikke minst; sjøsyken. Jeg har fått en skikkelig wake-up call og har lært om meg selv at jeg ikke tåler mye sjø veldig godt. Jeg har tilbrakt en del timer i seng, og har vært dårlig i mange dager. Det har vært tøft. Men jeg har også kjent på en liten mestringsfølelse når jeg etter hvert har klart å håndtere kvalmen, og jeg har verdens beste «kollegaer» som har hjulpet meg gjennom dette. Den siste uken har gått ekstremt fort, og nå har jeg og Eli, den andre studenten jeg jobber med, kommet godt inne i rutinene og kan jobbe selvstendig på labben. Dette gir skikkelig mestringsfølelse, og det gir god øvelse og selvtillit når vi blir stolt på av de andre ansatte på at vi gjør en grundig og god jobb. Vi har også fått gjennomgang av akustikk av toktleder. Her fikk vi en gjennomgang av hvordan de tolker data fra ekkoloddet, og hvordan de tolker data og resultat fra trålene. Det er kult at vi driver på med ekte forskning, og er en del av noe større.

Ferske reker til nattmat!

Så glad var jeg når sjøsyken var over 🙂

Vi fikk opplæring av hvordan man leser otolitter av torsk!

Denne praksistiden har definitivt gjort meg nysgjerrig. Jeg syntes det er spennende å være en del av stor forskning og har definitivt fått mersmak. Selv om det for det meste har vært mye nytt og nye inntrykk har jeg kjent på at ikke alt har vært helt fremmed. I det første blogg innlegget skrev jeg at jeg forventet at jeg kanskje skulle få bruk for faget fiskeernæring jeg tok forrige semester, og det gjorde jeg til en viss grad. Jeg fikk bruk for det i forhold til at jeg hadde mer kontroll på organene til fisken, som gjorde at fiskens indre organer ikke var helt fremmed når vi åpnet fisken for å gjøre forskjellige prøver på forskjellige organer. Har også fått brukt for kunnskapen jeg har fra prosjektoppgaven i BIO102, der oppgaven min inneholdt å ta lengde og vekt på to arter, og å ta ut otolittene samt å lese otolittene for å bestemme alder på fiskene. Dette er ekstremt relevant for jobben jeg gjør her på toktet, så det kjente jeg var en liten trygghet.

Det er planlagt at vi skal inn til Longyearbyen en dag før hjemreise, gleder meg til å se byen. Nå skal jeg nyte de siste dagene sammen med de fine folkene jeg jobber med! Vi snakkes.

Gjengen vår!