1/4 blogginnlegg: Dominika hos Ocean TuniCell 2

Hei!
Jeg er Dominika Aleksandra Hawryluk og dette er mitt første av fire bloginnlegg! Dette semesteret tar jeg emnet BIO298 og jeg har vært så heldig og fått praksisplass hos Ocean Tunicell. Det ser jeg veldig frem til, samtidig som jeg allerede er spent og litt småstresset.

Litt om meg: Jeg har akkurat blitt 23 år og er på mitt siste år på bachelor i molekylærbiologi ved UiB. Jeg kommer opprinnelig fra Polen, men har bodd på solfylte Nøtterøy på Østlandet siden jeg var liten. Jeg flyttet til Bergen for å studere og det har jeg absolutt ikke angret på! (Kanskje med unntak av de dagene det regner som verst …) Til vanlig tilbringer jeg en del tid på Realfagsbygget og Høyteknologisenteret, men ikke dette semesteret, for nå skal jeg ut i praksis! Ellers på fritiden er jeg glad i å trene, lage mat, bake, strikke, reise, spille discgolf og generelt være aktiv. Jeg liker når timeplanen min ikke er helt tom med andre ord.

Blide og fornøyde meg i Venezia

Det siste året på bachelorgraden min er det kun valgemner og jeg syntes det var vanskelig å velge emner man hadde lyst på. De skulle tross alt være relevante, men interessante. Det var først rett før jul at jeg fikk vite at vi på molekylærbiologi kunne søke BIO298, og da tenkte jeg at det måtte jeg gi et forsøk. Jeg skrev søknad, søkte og valgte Ocean TuniCell som mitt førstevalg, og slik ble det! Jeg ble utrolig glad for at jeg ble valgt og får en slik mulighet. Ocean TuniCell jobber med å utnytte tunikater til å lage et biomateriale som kan brukes i regenerativ medisin, for eksempel til brusk, bløtvev og menneskelige organer. Hvor spennende er ikke det?? Helt utrolig at man kan utnytte en slik havressurs til noe så viktig og potensielt revolusjonerende. Og siden jeg allerede har søkt master i biomedisin til høsten, så blir denne praksisen utrolig relevant og interessant tror jeg.

Jeg ser svært frem til praksisen og lurer på hvordan det blir, for utenom labemnene på UiB har jeg ikke tilbrakt mye tid på en relevant arbeidsplass. Jeg lurer på hvordan hverdagen der ser ut og ikke minst hvilke oppgaver jeg kan utføre og hva jeg kan lære. Jeg er også veldig opptatt av planlegging og er praktisk av meg, så jeg er spent på hvordan det praktiske blir: hvor tidlig jeg må stå opp, hvor lange dagene blir og hvordan planleggingen går for seg. Men uansett så tror jeg at dette er en superfin erfaring å få, så jeg gleder meg masse til å komme i gang!