Jeg skal på vintertokt! Blogg 1/4

Mitt navn er Magnus Syvertsen, jeg er 22 år gammel og kommer fra Asker. Jeg går nå 3. året på en bachelor i biologi, og er fra før av utdannet tømrer.

Dette semesteret skal jeg i praksis hos Havforskningsinstituttet, og vi skal på vintertokt til Svalbard. Her skal vi bo på båten Kronprins Håkon i to uker, og sette fiskekvoter for Norge. Dette skal gjøres ved å tråle på gitte punkter og så telle, måle og ta prøver av fisken vi fanger.

Fra før av har jeg ingen erfaring med å jobbe som biolog, utenom det jeg har lært gjennom studiene. Jeg ser frem til å se hvordan biologer arbeider i praksis, og å få et lite innblikk i hvilke muligheter jeg har etter studiet. Jeg ser også for meg at det jeg lærer på dette vintertoktet kan være relevant videre i arbeidslivet etter endte studier. Jeg tror at muligheten til å snakke med biologer og lære om deres arbeid vil være en like god ressurs som praksisen i seg selv.

Vi fikk beskjed om at internettet på båten ikke var det beste så jeg har også pakket med meg et par bøker i tilfelle jeg får et øyeblikk til å kjede meg, men jeg er ikke sikker på om timeplanen tillater det. Jeg har fått tidlig vakt og skal jobbe fra 16:00 til 20:00 og så 04:00 til 12:00. Med tanke på spising, soving og skolearbeid er jeg usikker på om det blir mye tid til overs for å kjede seg. Jeg forventer at Svalbard vil være sånn passe kaldt så kofferten er pakket full av ull. Selve arbeidet skal visst skje innendørs, men jeg velger å være på den sikre siden.

Alt i alt ser jeg frem til et spennende tokt!