Blogginnlegg (4/4) – Havforskningsinstituttet

Hei igjen! Jeg er nå ferdig med mine 150 timer hos Havforskningsinstituttet. I løpet av tiden i praksis har jeg annotert mange arter innenfor Porifera, Echinodermata og Cnidaria. Jeg har også skrevet artsbeskrivelser for bunndyrene jeg har annotert. Dette skal senere inn i en guide for å hjelpe andre med annotering i fremtiden. I løpet av praksisen har jeg sett stor diversitet, og har syntes at spesielt Gorgonocephalus (medusahode på norsk) var veldig kul! Dette er faktisk en type slangesjøstjerne, noe jeg syntes var interessant da jeg for det meste bare har sett de vanlige sjøstjernene en finner i fjæra.

Bilder som viser medusahode (Gorgonocephalus sp.) med og uten annotering. På første bilde kan en også se blomkålkorall (Drifa glomerata)

Porifera (fylumet som svamper går under) var det jeg først startet å annotere i praksis. Ettersom jeg har fått mengdetrening i det, og vi har fått tildelt en detaljert guide, har jeg nå på slutten annotert to ekstra volumer med disse. I det ene (Morphotypes) annoterte jeg opp til 20 individer av svampene jeg så med labelen «Porifera». I det andre volumet (Erect sponges sorting) var det omtrent 2000 bilder, hvor jeg markerte svamper med labels på lavere taksonomisk nivå. Svamper er en stor del av de levende organismene på havbunnen og det er derfor masse å annotere.

Bilder som viser annoteringer av svamper med label «Porifera» i volumet «Morphotypes»

Jeg har også fått sett hvordan annoteringene som vi har gjort her i praksis går inn i maskinlæring hvor det lages en algoritme som skal kunne gjenkjenne bunndyrene automatisk, skille de fra annet som finnes på havbunnen og telle antallet av dem på bilder og video. Den aller siste tiden i praksis har jeg brukt på å lage et «framework» til en vitenskapelig artikkel om data fra arbeidet vårt. Frameworket besto av bulletpoints og mine ideer til innholdet i artikkelen.

Tiden i praksis har gått fort og har vært veldig hyggelig. Vi har fått frihet til å arbeide selvstendig og til å styre tiden selv på når vi ville gjennomføre timene. Dette synes jeg var positivt da det til tider er hektisk på studiet, og det ble lettere å kombinere praksisen med mine andre emner dette semesteret. Jeg vil gjerne takke de på Mareano teamet på Havforskningsinstituttet for en flott tid i praksis!:) Dersom du er nysgjerrig på å se mer av arbeidet Mareano gjør, anbefaler jeg å sjekke nettsiden deres: https://www.mareano.no

Takk for meg!