Ut på tur med NINA (1/4)

Heisann og velkommen til min blogg!

Jeg heter Tom og styrer på med masteren min i biologi ved Universitet i Bergen. Det har jeg valgt å drive med fordi jeg elsker friluft og å bo ute i naturen.  Jeg har alltid vært en aktiv kar og driver både med fotball på fritiden, og eget matauke gjennom fiske og jakt. Denne sommeren skal jeg være med Norsk institutt for naturforskning (NINA) på feltarbeid på Hjelmsøya, Finnmark. Super takknemlig for å få sjansen til å delta på dette forskningsprosjektet om sjøfugl. Jeg har tidligere studert og jobbet på Svalbard, og lærte der å bli glad i lundefugl, lomvi og andre alkefugler, så det kommer til å bli gøy å få jobbe tett på disse. Foruten om å telle, observere og markere sjøfugl,  så må forskningsarbeidet kombineres med å klatre i fuglefjellene og bruke båt for å komme oss rundt. Dette passer knall for for oss som med friluftsinteresser, så jeg gleder meg til å dele opplevelsene derfra. Skal prøve å få tatt noen bilder tett på fuglene og, så sant det ikke forstyrrer unødvendig.

I utgangspunktet skulle de resterende innleggene komme jevnt og trutt gjennom arbeidsperioden, men siden jeg skal bo på en liten hytte rett ved Nordkapp uten verken vann eller strøm, kan det fort bli noe tid i mellom. Så mens jeg meg  til luksusen med å slippe alt kjaset og maset fra storbyen og folk, kan det dessverre være at alle blogginnleggene kommer rennende på rad. Vi får se hva slags dekning jeg har og om jeg ikke overbelaster mobilregningen.

Prøvde å hive med et bilde fra hvor øyen ligger, som skal bli mitt hjem de neste to månedene, men jeg tror nesten dere må google det selv. Er desverre ikke no teknologisk geni, så dette ble for avansert for meg.

Tenker å avslutte det der for denne gang, så talast vi snart på. Legger og med en link til siden der dere kan se hva dataen fra disse prosjektene brukes til om dere ønsker; https://seapop.no/en/ .

Hej då!