Vil vite om VilVite 4

Hei! Mitt navn er Ingvild, jeg er 21 år gammel og studerer mitt tredje år på bachelor i biologi på UiB. Dette halvåret skal jeg få bli med bak kulissene på VilVite gjennom praksisfaget BIO298, og det ser jeg veldig frem til. VilVite-senteret åpnet da jeg var 9 år gammel, og jeg har vært der mange ganger siden, både med skolen og med venner. Jeg har til og med deltatt på sommerviten, som er en uke for barn om sommeren hvor man lærer masse spennende naturfag ved å utføre praktiske oppgaver. Da husker jeg vi fikk lage smykker med vårt eget DNA inni, og at vi skulle løse en fiktiv drapssak ved å samle spor på et åsted! Dette var også mitt første, men absolutt ikke siste, møte med laboratoriet og labfrakk. Kanskje det var nettopp disse tingene som inspirerte meg videre til å studere biologi?

Det som skal bli ekstra spennende, og litt utfordrende, er at i praksisen min skal jeg få lære biologi videre til andre naturfagsspirer. Jeg ser fram til å formidle videre alt det interessante naturfag har å by på, og ikke minst hvor viktig og relevant det er for fremtiden! Jeg skal allerede få bli med på disseksjon av grisehjerter, hvor elever fra ungdomsskoler og videregående skal lære om blodet vårt, og hjertets funksjon.

Jeg ser veldig frem til å vite mer om hva en jobb hos VilVite innebærer, og få testet hvilke egenskaper som trengs for å på en god måte videreformidle biologi!