Første oppdatering underveis fra praksis hos Bymiljøetaten


Foreløpig holder vi til i femte etasje i Neumannsgate 1, men snart skal hele Bymiljøetaten sammen med plan- og bygningsetaten flytte inn i nyoppussede lokaler i Autogården. Flyttingen skjer 1. April, så jeg er fortsatt litt spent på om det bare er en svært utspekulert, (kjip) og nøye planlagt Aprilsnarr fra ledelsen. Jeg skriver dette innlegget etter ca. 50 timer i praksis. Det er ikke så mange timer, men vi har rukket å gjøre en god del allerede.

På kontoret har vi jobbet med mye forskjellig. Det som har fått mest oppmerksomhet er informasjonsplakatene om fuglelivet rundt ulike parkvann, og opphenging av to (f)uglekasser. Det er morsomt å lese seg opp på de ulike artene, for så å forsøke og skrive noe som kan passe inn på en plakat. Det var også litt overraskende å se hvordan man må jobbe sammen med flere for å få til en sånn informasjonsplakat. Det samme gjelder for opphenging av fuglekassene. Det har gitt meg et lite innblikk i hvordan tverrfaglig arbeid fungerer.

Her er plakaten som allerede er laget og plassert ved Liavatnet.

I arbeidet med plakatene hørte vi først med en ornitolog om hvilke parkvann det er mange fugler ved, og hvilke fugler det ville være relevant å skrive om på plakaten. Deretter hørte vi med arkitekten som planlegger hvordan parken rundt det aktuelle vannet ser ut, og om det kunne være passende med en slik plakat der, hvor den eventuelt kunne stå, osv. Når tekst og bilder er hentet inn sender vi det til de som jobber med kommunikasjon og design. Det er de som fikser designet på plakaten og som kommer med forslag til endringer i teksten for å få det til å passe. Nå er det allerede blitt satt ut en slik plakat ved Liavatnet, så den skal vi få skrive en liten nyhetssak om for kommunens nettside.

Når det gjelder plasseringen av de to fuglekassene for ugler, har vi sett på hvordan kassene helst skal plasseres. Dette med tanke på hva som er mest attraktivt for uglene selv, og hvor det er passende å legge opp til hekking i Bergen kommune. I den forbindelse har vi vært på et par befaringer for å plukke oss ut passende trær. Lett etter registrerte observasjoner av ugler i artsdatabanken, og pratet med en lærer på Danielsen vgs. som har hengt opp over 40 uglekasser rundt om i Bergen sentrum for tips og informasjon. Videre skal vi prate med en av de på plan- og bygningsetaten for å planlegge opphenging av kassene. Da skal en profesjonell treskjærer / klatrer henge de opp i det treet vi peker på.

Plutselig ble det snøstorm under befaring og med sikt på kun et par meter. Det var ikke så lett å peke seg ut et tre for opphenging av fuglekasse da. Så vi måtte gi opp og dra tilbake å prøve på nytt en annen dag.


Det er mye jeg gjerne skulle ha skrevet om i dette innlegget, men for at det ikke skal bli en hel roman for dere som leser dette (for sent), så avslutter jeg kjapt med å fortelle om et seminar vi var på med et par andre «kollegaer» fra kommunen p
å fredag og lørdag (15. og 16. mars). Det var et fagseminar på litteraturhuset i Bergen. Forum for Natur og Friluftsliv Hordaland ønsket å formidle hva ny naturkartleggingsstandard Natur i Norge (NiN) var og hvordan det skal brukes. Der lærte vi mye om naturtypekartlegging etter NiN. Hva NiN er, hvordan kartlegginger gjennomføres og hva det kan brukes til. På ekskursjonen dagen etter seminaret dro vi ut på Sotra. Der fikk vi en god gjennomgang av NiN kartlegging i strålende sol lørdags formiddag. Selv om jeg kanskje ikke får brukt det vi lærte på seminaret med det første, var det likevel verdt å være med på, da det var veldig inspirerende å møte flere som jobber med biologi på ulike områder. I tillegg åpnet det øynene mine for behovet for gode kartleggere i Norge. Kanskje dette er noe å satse på å lære seg litt bedre til senere. 

 

Åse-skilt og landskapsbilde fra ekskursjonen på Sotra.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *