Plastregistrering 101 4

Hei igjen bloggen!

Det er nå ca. 50 praksistimer siden forrige innlegg, og jeg er med det godt i gang!

Praksisplassen min er som tidligere nevnt hos Uni Research SAM-Marin Miljø. Jeg er ikke den eneste som har praksis her, Sandra og Madeleine har blitt mine praksiskollegaer for høsten. Vi jobber sammen med Marte Haave. Hun er økotoksikolog (tror jeg skrev det riktig), det vil si en som ser på miljøgifters effekt på det rundt, altså miljøet og organismene.

Uni Research har laget en filmsnutt om et plastprosjekt som de skal i gang med: https://vimeo.com/232937491

I forbindelse med dette er vi i gang med utvikling av et skjema som skal brukes under kartleggingen av hva som er «plastviker», steder der tilkomsten av marint avfall er høy. For å finne ut av dette trengs det mye data, og dette registreringsskjemaet skal kunne brukes når denne dataen hentes inn.

Arbeidet så langt har vært variert! Praksisen har inkludert alt fra leting etter en forsvunnet sekk med havplast (som krevde seriøst detektivarbeid, dessverre uten resultat), til dager fordypet i Excel, og research på registreringsmetoder for marin forsøpling.

Research på registreringsmetoder for marin forsøpling

Gjensynet med Excel var litt hardt og brutalt. Long time no see Excel. Det meste måtte læres på nytt. Sist jeg brukte et regneark er vel 2 år siden, helt i starten av studiet. Heldigvis har det store internett svar på det aller meste, og litt opplæring har vi også fått underveis. Ellers er jo som kjent learning by failing den beste læringsmetoden 😊 I Excel har vi laget registreringsskjemaet for marin forsøpling, med kategorier, underkategorier, stedsdata og alt som hører med for at Norges kyst skal kunne kartlegges og overvåkes. Det har blitt mye endringer, siden det alltid er noe som kan gjøres litt bedre. Skjemaet har så vidt nådd ut i felten, så her blir det nok tilbakemeldinger og redigeringer etter hvert.

Men jeg har ikke bare sittet i Excel. Vi har også vært med å planlegge prosjekt «Slurpen» i samarbeid med bla. Rothaugen skole og Bergen og omland havnevesen. «Slurpen» er en pumpe som er plassert innerst i Vågen og som suger til seg alt av tang og avfall fra overflaten. Nå er målet å finne ut hvor avfallet kommer fra slik at Havnevesenet kanskje kan få satt inn noen tiltak for å hindre at ting havner i sjøen i utgangspunktet.

Sandra testsorterer

img_7375

Onsdag forrige uke var første dag i felt, og registreringsskjemaet vårt fikk kjørt seg da elevene sorterte tang og avfall som var samlet opp av «Slurpen». Her fikk vi testet ut hvordan registreringsskjemaet fungerte i bruk, og fikk nye ideer og tilbakemeldinger som ble tatt med tilbake til tegnebordet.

img_7446

Elever tester ut registreringsskjemaet på plast fra «Slurpen».

Plastpellets/mermaid tears funnet i tangen

Da dataene var samlet inn fikk jeg bryne meg på databehandlingen. Det ble mye klipp og lim i Excel, men med et ferdighetsnivå som er oppadgående gikk det til slutt fint og dagens innsamlede data ble presentert for elever og lærere. Det var gøy å se at skjema, autosummeringer og grafer fungerte slik det skulle, og resultatet ble visualisert.

Gleder meg til nye utfordringer fremover! Hade så lenge 😊