Hei! Jeg heter Elisabeth, er 22 år og går for øyeblikket postbachelor. Jeg har tatt bachelor i biologi, der jeg fullførte siste året i New Zealand på University of Otago. Jeg har tenkt å ta master så fort jeg har tatt de fagene jeg vil ta her i Norge, og så blir det nok master her eller i NZ.
I NZ ble jeg veldig interessert i botanikk og endte opp med å ta en del forskjellige botanikkfag. Nå er jeg veldig giret, men også veldig forvirret. Jeg elsker botanikk så mye, men vet ikke hvilken retning jeg vil gå. Det er også så utrolig mye mer jeg vil lære om planter og deres omgivelser. Derfor tar jeg nå postbachelor for å lære mer og finne ut mer om meg selv og mine interesser.
Dette semesteret har jeg fått æren av å jobbe hos NIBIO. Her skal jeg være med på innhøsting av epler som har blitt utsatt for forskjellig gjødsling. Jeg skal da måle og analysere på laboratoriet og til slutt være med på tabellbehandling og oppsummering av prosjektet.
Den beste måten å finne ut hva du liker, er å prøve det ut selv. I NZ har «science» fagene én lab i uken og feltkurs. Dette betyr mange rapporter (spesielt når du tar 4 fag), men også veldig mye god erfaring. Det å jobbe med noe fysisk gir deg muligheten til å se og føle hvor utfordrende forskning faktisk kan være. Og plutselig dukker det opp tusen spørsmål som du nok ikke hadde kommet på hvis du satt på lesesalen.
Å få jobbe hos NIBIO kommer til å bli en veldig viktig erfaring for meg i og med at jeg er veldig interessert i agrikultur, men har ikke noe praksiserfaring innen det enda. Her vil jeg også få være med på både laboratoriearbeid og å prosessere dataen.
Jeg har en del erfaring innen funksjonelle egenskaper hos planter, forskningsprosessen og analyseprosessen. I NZ tok jeg ECOL212 og ECOL 313 hvor jeg over ett år gikk gjennom prosessene som en «ekte» forsker må gå gjennom. Dette vil si: å komme opp med et eget spørsmål, lage «research proposal» som ble kommentert av panelet (foreleserne i denne sammenheng), dra ut i feltet og samle og måle prøver, dra hjem og prosessere dataen, og å skrive en endelig rapport. Mitt forskningsspørsmål var: Hvilken funksjonell rolle spiller undulasjonene i bladmarginen hos Pittosporum eugenioides? I august var jeg i Kina med Plant Functional Traits Course og samlet inn prøver av forskjellige arter (på svimlende høyder) og målte plantenes blader. Min gruppes fokus er variasjon i planters egenskaper mellom og innen forskjellige høydeklasser, og hva som driver variasjonen. Dette prosjektet jobber vi med til desember.
Etter å ha jobbet hos NIBIO forventer jeg at jeg har fått mye ny kunnskap om blant annet agrikultur og gjødsling, og også få sett ting som jeg allerede «kan» fra nye vinkler.
Jeg gleder meg masse og håper og tror at dette kommer til å bli en veldig lærerik og interessant jobb!
Høres spennende ut, altso! Jeg er veldig for epler. Du kan godt ta med noen heim. Blir gøy å se hva du finner ut!
Woho 😀 Its on 😀 You go girl !! <3 :')
Skal si NIBIO er heldig som får deg som praksisstudent! Håper du blir litt mindre forvirret etter denne høsten.
Lykke til, Elisabeth! Og du har virkelig skjønt poenget med disse praksiskursene våre – det vi vil er jo nettopp at dere skal få prøve ut ting nå, mens dere studerer, sånn at dere kan få en bedre idé om hva dere vil (eller ikke vil) bli etterpå. Kos deg i NIBIO og i vakre Hardanger.