Og slik begynner det… 3

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds new discoveries, is not ‘Eureka!’ but ‘That’s funny…’                                                                                                                                                                                   Isaac Asimov.

I skrivende stund sitter jeg altså på Lygra som assistent for BIO102 kurset. Studentene svirrer rundt etter å ha lært om både møll og fugl, før vi snart skal samle dem for prosjektene sine. Det gir meg akkurat nok tid til å skrible ned noen ord om mine tanker om hvordan det kommer til å bli å jobbe for Havforskningsinstituttet.

IMG_5979

Det var vel etter første året på biologi studiet at jeg innså at jeg kunne tenke meg å jobbe for HI. En venn av meg (min fadder faktisk) nevnte det at instituttet har fem større forskningsfartøy som drar ut på tokt og bedriver forskning. Jeg kunne umiddelbart se meg selv stå på dekk, i høye bølger med sjøsprøyt som flyr over ripa og dra opp liner og garn fullt av spennende dyr og uoppdagede organismer.

Etter å ha fullført bachelor innser jeg at det jeg så for meg neppe deffinerer livet som forsker. Mye av tiden går med til å manipulere data, skrive og lese rapporter og artikler og kanskje et og annet foredrag. Virkeligheten har dasket meg i ansiktet som en våt sild.

MEN jeg gleder meg fortsatt som en unge før julaften til å få muligheten til å jobbe for HI. Jeg har snakket litt med Gro om å møtes, men det blir vel først til neste uke, ettersom vi begge var bortreist denne uka. Ettersom jeg har brukt de siste 9 dagene på å vasse rundt i fjæra her på Lygra, tror jeg at jeg kan bidra med noe på prosjektet som heter Livet i Fjæra. Akkurat på hvilken måte jeg skal hjelpe til blir spennende å se, holder dere oppdatert!

About Terje

Jeg er en testikulær, karbonbasert livsform av arten Homo sapiens sapiens som har vandret rundt på denne planeten i ca. 27 år. Har akkurat returnert fra en tidligere fangekoloni på den sydlige halvkule hvor jeg fullførte en bachelor. Der oppdaget jeg en interesse for marine organismer og særlig halofile vertebrater med ovarier og melkekjertler.