Blogg(1/4) Praksis hos Michael Sars

Hei!

Jeg heter Miriam, er 22 år og går siste semester på molekylærbiologi. Jeg kommer fra Stavanger, men har nå bodd i Bergen siden sommeren 2021. Siste året på molekylærbiologi har vi 5 valgemner og derfor mye frihet. Forrige semester valgte jeg å dra på utveksling, noe jeg er veldig glad for, men nå som jeg er tilbake i Bergen ønsket jeg å ta fag der jeg kunne få mer praktisk erfaring.

Da jeg hørte om BIO298 yrkespraksis for biologer tenkte jeg at dette faget måtte jeg søke på. Selv om dette er et biologifag, så jeg på lista at det var noen av bedriftene som ville være relevante for meg, som molekylærbiologistudent. Jeg tenkte at det ville bli en lærerik og god erfaring å ha før jeg begynner på en master i molekylærbiologi.

Har nå fått vite at jeg fikk tildelt praksis hos Michael Sars. Var så heldig at jeg fikk førstevalget mitt. Ønsket å jobbe hos Sars fordi jeg ville ha mer laberfaring, og Sars virket som den eneste som hovedsakelig var arbeid på lab. Holder også på å søke sommerjobb på lab og da håper jeg at den erfaringen jeg får av å jobbe hos Sars kommer godt med. Vi er to som skal jobbe hos Sars, som begge går molekylærbiologi, så det hjelper at vi har litt erfaring fra før av med det være på lab.

Vi hadde første møte med Andreas som skal ha ansvaret for oss mens vi er hos Sars, da fikk vi omvisning av labben og generelt bygget. Vi fikk en del frihet til å velge når vi skulle jobbe og litt hvor mye vi ville jobbe. Vi begynte på jobb allerede dagen etterpå. Første dagen skulle vi lage til et midi-prep. Det går ut på å fra en cellekultur, gjøre en rekke steg der man bryter opp celleveggen, vasker og filtrerer slik a man sitter igjen med en løsning med kun plasmidet vi ønsker. Vi fikk god opplæring til hvordan vi skulle gjøre dette i tillegg til hvordan vi bruker alt av sentrifuger og andre maskiner på labben. Allerede dagen etterpå fikk vi gjøre et midi-prep alene, noe som gikk bra!

Har allerede etter de første dagene hos Sars lært mye og gleder meg til å se hva mer vi skal gjøre utover våren.