Spennende resultater

Hei igjen! Nå nærmer praksistiden seg slutten. Det har vært mange lærerike timer på Havforskningsinstituttet. Siden sist har analysen av videomaterialet blitt fullført og diverse excel-ark har blitt satt opp. Som sagt skulle pumpningshastighet hos en svamp måles av vann som kommer inn i svampen, blir filtrert for så å komme ut på toppen av svampen. Dette har jeg målt ved å klippe og måle filmer tatt av svampene. Siden har vi regnet ut antall liter vann pumpet ut av svampen per sekund og per dag.

Det ble gjort målinger av hvor mye oksygen som gikk inn og så ut av svampen. Svamper er levende dyr og må derfor ta opp oksygen fra sjøvannet slik vi mennesker tar opp oksygen i lungene våre fra lufta. Svampene ble jo også flyttet rundt på fra et surt område til et nøytralt. Ved å måle oksygen inn og ut av svampen kan vi se hvor tilpasningsdyktige svampene er. Dette er med tanke på økte utslipp av klimagassen karbondioksid i atmosfæren som havet tar opp. Karbondioksid i havet blir omgjort og gjør så havet surere. Dette vil derfor påvirke livet i havet. Jeg studerer miljø- og ressursfag med spesialisering i biologi og synes derfor at havforsuring er spennende og se nærmere på. Denne praksistiden har gjort meg enda mer nysgjerrig i temaet og dette er kanskje noe jeg vil vurdere en eventuell masteroppgave om.

Litt basiskunnskaper om svamper er forventet av deg. Begreper blir brukt uten videre forklaring (heldigvis har jeg lært litt i de forskjellige bio-emnene jeg har tatt så jeg hang med!). I dag satte vi opp diverse grafer og tabeller for å se nærmere på resultatene vi har funnet. Ting ser ofte litt uklart ut når de kun presenteres som tall, men så fort man får de i en tabell blir alt for klarere. Sammen prøvde vi å tolke dataene og kom fram til noen teorier om hvorfor ting ble som de ble.

Prosessen med å tolke dataene var både lærerik og interessant. For å underbygge teoriene vi hadde prøvde vi å søke opp litteratur som eventuelt kunne bekrefte det vi tenkte. Her er det selvfølgelig viktig å være kildekritisk. Lærdom fra tidligere erfaring med å skrive rapporter i diverse bio-emner og bruke relevante kilder var nyttig.

Uten navn                                                                  Svamper stripset fast i et nøytralt område (ikke surt vann)

Har oppdaget at arbeidet underveis, før man har kommet fram til noen resultater, kan virke kjedelig og langtekkelig, og man ser ikke helt sammenhengen med det man holder på med og det eksperimentet prøver å utforske.Heldigvis er fine og oversiktlige tabeller en god belønning.

Ser fram til de siste timene på HI da vi skal samle sammen det vi har til et ordentlig resultat av noe slag.

– Natalie