Biologipraksis hos Ocean TuniCell blogg 2/4

Første del av praksisen min har foregått på en tunikatfarm i Øygarden. Her blir tunikatene avlet opp, sanket inn, og grovprosessert før de sendes videre til foredling av cellulosen de inneholder. Arbeidet er veldig «hands on» og har nok en del likhetstrekk med blant annet skalldyroppdrett. Størsteparten av dagene har vært tilbragt på båt og flåte med diverse utstyr som kraner og vinsjer, så det har vært viktig å passe på hvor man beveger seg. Ettersom alt har foregått utendørs, og stort sett på sjøen, var det en del kalde dager i mars og april, men med riktig klær går det greit.

Matros Bjørn Henrik seiler igjen!

Jeg er likevel ikke misunnelig på de som jobbet der fast da de fortalte at de jobbet der i snøstorm midt på vinteren. Det hørtes litt vel surt ut for meg. Det gode humøret og stemningen blant kollegaene hjelper på når alle er i samme båt (eller flåte). Jeg opplevde å bli tatt veldig godt imot av kollegaene jeg jobbet med, og kjente at jeg savnet å være en del av et arbeidsmiljø med gode kollegaer. Det har blitt mye studier på egenhånd de siste årene for min del, og selv om andre studenter er hyggelige, er det ikke helt det samme som kollegaer.En del av arbeidet foregikk på land der tunikatene ble prosessert før de ble sendt av gårde til cellulosefabrikken.

En tunikat.

Innimellom arbeidet lærte jeg en del om tunikatenes levevis. Man kan blant annet se utover sesongen når de begynte å bli modne til å formere seg. Da dyrene er delvis gjennomsiktige kan man observere at gonadene ble store og oransje, og klar til å gyte. Så vidt jeg forstod er det et av tegnene på at sesongen er på hell, og sankingen opphører før en ny vekstsesong begynner. Ellers lærte jeg en del om tunikatenes preferanser når det gjaldt strømforhold og lignende.

Totalt sett er det mye å ta hensyn til når man skal drive oppdrett på tunikater. Kollegaene hadde bred bakgrunn fra både skipsfart, oljeindustrien, skalldyroppdret og mye mer. Det krever en del variert kompetanse når man både skal styre båt, operere maskineri, oppdrette dyr, og ivareta sikkerheten til mennesker og kvaliteten til produktet. Neste del av praksisen min skal foregår på lab hos Ocean TuniCell i Blomsterdalen, noe jeg ser frem til.