Blogginlegg (1/4): Eventyret til Hjelmsøya med NINA

Hei!

Jeg er Marius Bakke Nilsen, men kalt Bakke. Jeg har fått den fine muligheten til å kunne få lov til å kunne få litt biopraksis erfaring gjennom NINA (Norsk Institutt for naturforskning). Dette er noe jeg er svært pent på. Av folk og venner har jeg fått høre at det er noe helt annet å jobbe med biologi relaterte oppgaver utenfor skolen. Så det er jo det jeg ønsker å erfare.

Når vi fikk valg om hvor vi kunne søke om praksisplass, så hadde jeg faktisk feltarbeidet på Hjelmsøya på andre plass. Men etter å ha faktisk søkt opp hvor Hjelmsøya befinner seg, ville jeg langt mer ha hatt det på første plass. Det viser seg at Hjelmsøya er rett vest for Nordkapp. Det er der tittelen «Eventyret til Hjelmsøya» kommer fra. Jeg har aldri vært lengre nord enn Bodø, men alltid ønsket å få besøke Finnmark.

Nå har de fleste andre medstudentene mine i faget BIO298 bikket mellom sikkert 50-100 timer på sin praksisplass, mens jeg kun er på 1. Dette skyldes at 95% av mitt arbeid vil foregå på sommeren i juni-juli perioden. De siste 5% vil foregå i lett preparasjonsarbeid i nærmere mai.

Den 1 timen jeg har er en samtale med felt ansvarlig hos NINA. Da fikk jeg litt mer informasjon om hva som faktisk skal gjøres under feltarbeidet. Det var ganske som forventet. Det var merking av fugler og telling av bestandene. Jeg har jobbet litt med fugler tidligere i utdanning og vet at dette er noe jeg syntes er spennende. I tillegg fikk jeg vite om hvordan hverdagen i felt ville være. Dette består av at man skal snu døgnet. Dette er grunnet at det er så langt nord og at fuglenes aktivitet er annerledes. Det ville også bli noe båtkjøring, noe jeg er svært glad i. Og vi skal leve på en hytte, men det blir en klassikker med at man får vann fra bekken og må vaske seg i havet. Jeg er heldigvis vant til å være ute i felt siden jeg er soldat i ISTY BW i HV-09.

Med alt dette er det bare å glede seg til turen nordover!