Blogginnlegg(2/4) 50 timer hos SARS

Hei igjen!

Jeg har nå jobbet ca 50 timer hos Sars, og vi har kommet oss til mars. Vi har altså kommet veldig godt i gang og blitt godt kjent med arbeidsplassen og rutinen der. Michael Sars består av ulike forskningsgrupper, og jeg jobber hos en av disse. I denne gruppa bruker de en marin organisme kalt ciona til å forske på. Disse brukes til å gjøre forskning på nervesystemet. Forskingsgruppa består av mennesker med ulike utdanninger og flere praktikanter. Det er et ungt miljø hos Sars med praktikanter og studenter fra ulike land og universiteter.

Jeg jobber hos Sars mandager og fredager. Lengden på arbeidagene varierer og komme an på hvor mye vi har å gjøre på labben. Dagene er varierte, og vi har fått prøvd mye forskjellig.

Hovedsakelig har vi jobbet på labben, vi har gjort en del midi-prep og noen mini-prep. Vi har fått lært hvordan vi bruker de store mikroskopene til å ta bilder av cionalarver. Vi har også gjort PCR-reaksjoner, enzyme-digestions og kjørt agarose-geler. I tillegg til mye små oppgaver som må gjøres på en lab.

Praksisen er jo et biologifag, så vi har selvfølgelig fått vært med å hente Ciona i en båthavn på Sotra. Disse finner man i sjøen og de henger fast på tau og brygger. Dyrene tas med til dyrelabben der de legges i handlekurver oppi saltvann. Dyrene som har egg tas ut og legges i kurver i mørket. Det er disse dyrene med egg man hovedsakelig bruker til forskningen, da det er eggene man bruker for å sette inn nytt DNA, og bruke til videre forskning.

Hos Sars har de også hver uke flere seminarer, i lunsjrommet. En dag i uka er det presentasjon fra en hos Sars og en annen dag er det presentasjon fra en forsker som kommer fra et annet universitet. Disse presentasjonen er om ulike tema forskeren jobber med. I tillegg har min gruppe et møte hver fredag, her er det en fra gruppa som presentere det de jobber med, og her kan alle komme med innspill.

Den første måneden hos Sars har vært spennende, og jeg har allerede lært mye!