Ser fram til arbeidsopplevelse I NIVA! (1/4)

Hei! Jeg heter Sverre Espedalen Punsvik, og er på det siste semesteret av bachelorgraden min i Biologi ved UiB, og satser på å begynne på masteren til høsten. Jeg har vært heldig nok til å bli selektert for yrkespraksis ved NIVA – Norsk institutt for vannforskning, med en av medstudentene mine.

Etter nærmest 3 år med studier er jeg utrolig klar for å få muligheten til å arbeide i praksis og få arbeidserfaring innenfor et felt som jeg er er så interessert i. Altså ja det er mye interessant i bøkene vi har hatt gjennom fagene her, men det kan bli litt mye å bare lese. Å ta i bruk noe av det vi har fullt hodene våre med de siste årene tror jeg skal bli ganske bra.
Alt fra mikroplast og mikrobiologi til global kamp for klima og titallsvis av marine arbeidsfelter, det er utrolig mye spennende her. Jeg ble faktisk overrasket over det massive spennet NIVA har innenfor de ulike kompetansefeltene og arbeidsområdene deres, og hvor mye viktig arbeid de holder på med her.

Med en oppvekst rundt fiskeslo og naturen tror jeg at jeg sa jeg ville bli marinbiolog siden nærmest barnehagen. Synes å huske jeg spurte foreldrene mine om hvordan jeg kunne arbeide med havet, fisk og alt det der – og etter den dagen har jeg ikke vurdert mye annet. NIVA virker rett og slett som en prima mulighet for å komme meg litt inn i det her!

Vi har nå fått møtt de ansatte og ansvarlige ved NIVA, fantastisk hyggelige og kompetanserike folk som virker hjelpsomme med å få oss inn i kjøret! Vi skal ha ganske åpne roller for dem, der vi trolig vil få bli med og hjelpe til på flere prosjekter, samt mulig felt og labarbeid. Her satser jeg på gode muligheter for å få et overordnet bilde av arbeidet som foregår, samt få satt meg litt inn i det spesifikke.

Se fram til nye blogginlegg!