Blogg 1/4: Tanker og forventing før praksis

Hei, jeg heter Nelly. Dette er bloggen min der jeg skal legge ut mine erfaringer og opplevelser fra min praksisplass hos STRIM. Vi har fått informasjon på forhånd om at praksisplassen skal bestå av flere ulike områder, alt fra områder som laboratoriearbeid, databehandling, forberedelser før og etter tokt samt toktdeltagelse. Jeg håper at bloggen inspirerer i hvert fall én person, men håper at mange flere vil  bli inspirert til å benytte seg av muligheten til praksisplass i løpet av bachelorgraden.

Litt om meg, Jeg går nå siste året på en bachelorgrad i biologi. Jeg er fra Norges beste by, nemlig Trondheim. Jeg begynte på bachelorgraden i 2021, og jeg har virkelig opplevd mye moro i Bergen siden jeg flyttet hit. Bergen har virkelig vokst på meg. Og det regner ikke hver eneste dag, bare nesten. Ellers har jeg nettopp fylt 23 år.

Jeg har alltid likt den praktiske tilnærmingen innen realfag, spesielt biologi da, siden det var den retningen jeg valgte å gå, men også kjemi og teknologi. Jeg har alltid syntes at labarbeid, feltturer og ting du kan se og gjøre er det mest spennende. Jeg føler også at det er måten jeg lærer best på. Å sitte å lese i flere timer om kompliserte mekanismer er ikke det mest interessante, i hvert fall ikke når man kan utføre forsøk som lærer deg mekanismen som du egentlig måtte lese side opp og ned for å forstå.

Jeg har ikke så mange forventninger, men jeg tror at jeg kommer til å lære mye nytt og kanskje få repetisjon på noe vi har lært, men som jeg har glemt. Jeg har også forventninger om at jeg burde ha lest meg opp for å kunne bidra mer. Ellers har jeg store forventninger om at jeg kommer til å trives og bli utfordret.

Jeg har ikke særlig erfaring med jobb eller feltarbeid innen biologi, utenom det vi har vært med på innenfor studiet. Derfor er jeg veldig takknemlig for at jeg fikk denne muligheten til å få litt erfaring innenfor jobb muligheter og feltarbeid i en biologi rettet vei. Jeg tror både jeg og arbeidsplassen har godt av å ha studenter på besøk. Vi studenter vil nok få masse ny erfaring ut ifra dette samarbeidet og lære masse nytt. Jeg håper vi kan gi arbeidsplassen nytt syn på deres jobb og at de kanskje lære noe nytt av oss.